مرور ساختاریافته روش های استفاده شده برای نمونه برداری و آنالیز میکروپلاستیک ها در هوا و گرد و غبار ترسیب یافته محیط های داخل و بیرون در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به نگرانی در مورد حضور میکروپلاستیک ها در هوا و گرد و غبار ترسیب یافته و عدم وجود رویکردی استاندارد برای شناسایی آنها، لازم است روش ها و تکنیک های مورد استفاده برای مطالعه این نوع آلودگی در ایران بررسی شوند. بنابراین هدف این مطالعه، مرور ساختاریافته روش ها و تکنیک های بکار رفته برای نمونه برداری، سنجش و تعیین ویژگی های میکروپلاستیک ها در هوا و گرد و غبار ترسیب یافته در محیط‏های داخل و بیرون در ایران بود.

روش بررسی

در این مرور ساختاریافته، کلیدواژه های انگلیسی  Microplastic*، Air*، Atmospher*، Dust، Indoor، Outdoor، Iran ومعادل های فارسی مربوطه در پایگاه های   علمیScopus، Pubmed، Web of Science، Google Scholar، Magiran و SID تا 1 دسامبر سال 2023 جستجو شدند.

یافته ها

بطور کلی، تعداد 175 مقاله در جستجوی اولیه یافت شد و بعد از حذف موارد تکراری و نامرتبط، تعداد 13 مقاله واجد شرایط وارد مطالعه شدند. در اکثر مطالعات، نمونه ها با H2O2 هضم شدند و میکروپلاستیک ها عمدتا با استفاده از انواع میکروسکوپ ها و طیف سنج µRaman آنالیز شدند. فراوانی میکروپلاستیک ها در محیط داخل بسیار بالاتر از محیط بیرون بود.

نتیجه ‏گیری: 

نتایج این مطالعه نشان داد که تجهیزات مورد نیاز برای نمونه برداری و آنالیز میکروپلاستیک ها در هوا و گرد و غبار ترسیب یافته در ایران وجود دارد و این آلاینده ها در هر دو محیط داخل و بیرون شناسایی شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 840
لینک کوتاه:
magiran.com/p2698967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!