بزه ناشی از بازی های رایانه ای خشونت آمیز در رده سنی کودکان و نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بازی های رایانه ای به دلیل داشتن جذابیت های سمعی و بصری ناشی از تصاویر متنوع و گیرا به عنوان پدیده نوین در میان کودکان و نوجوانان پرطرفدار است. این بازی ها علاوه بر اینکه می تواند اثرات مثبتی مانند پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت و افزایش بهره هوشی به همراه داشته باشد، به دلایل گوناگونی از جمله استفاده غیر متعارف و بدون محدودیت کمی و کیفی، پیامدهای بسیار ناهنجار داشته باشد. از این رو این پرسش مطرح می شود که دامنه و گستردگی استفاده از این پدیده سرگرم کننده تا چه اندازه می تواند مناسب کودک و نوجوان باشد؟ لذا نگارش حاضر به منظور آسیب شناسی بازی های مورد نظر بر روی رفتار کودکان و نوجوانان صورت گرفته و هدف از آن بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر تمایلات بزه کارانه و انحراف کودکان و نوجوانان است.

روش

در این خصوص، از نظر متخصصان روان شناسی و صاحب نظران علوم تربیتی و نیز یافته های پژوهشی به دست آمده از مطالعه رفتار گروه هدف بهره جسته است.

یافته ها

بر اساس بررسی های به عمل آمده، می توان گفت تقویت حس پرخاشگری در ذهن و روان کاربران که در بسیاری از بازی های خشونت آمیز مشاهده می شود، رفته رفته و به صورت ناخودآگاه به ستیزه جویی آن ها در رفتار و ترغیب به اعمال ناهنجار در دراز مدت می انجامد. کودکان و نوجوانان در انجام بازی، کشتار اهداف از پیش تعیین شده و تخریب محیط پیرامون بازی با افشردن ابزارهای بازی دست زده و این نقش مخربانه نهادینه شده و در اندیشه آن ها، ارتکاب جرم و جنحه را سهل می انگارد. آنگاه کودک و نوجوانی که در نقش بازی های خود فرو رفته، قدرت درک مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعیت را از دست داده و سعی می کند آنچه فرا گرفته، در دنیای بیرون بیازماید و تجربه کند. این آسیب روانی و اجتماعی در کنش بسیاری از بزه کاران کانون های اصلاح و تربیت مشاهده و مورد ارزیابی واقع شده است، لذا توجه بیش از پیش به این مقوله، همان گونه که صاحب نظران حوزه های روان شناسی، اجتماعی و علوم تربیتی بدان هشدار نموده اند، حائز اهمیت بوده و در وهله نخست مراقبت های والدین را می طلبد.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای به ویژه بازی های خشن می تواند آسیب های عمیقی به روان آن ها وارد کند و شخصیت ستیزه جو، مخرب و جنایتکار را در آن ها ایجاد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!