اثر سینرژیسم نانو ذرات کورکومین برفعالیت آنتی بیوتیکی آمیکاسین، ریفامپین و مروپنم علیه سودوموناس آیروژینوزا مقاوم به چند دارو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به چند دارو، به آنتی بیوتیک های مختلفی مقاومت دارد و یکی از مشکل زا ترین عفونت های بیمارستانی است که با عوارض و مرگ و میر همراه است. کورکومین یا دی فرولوئیل متان یک آنتی اکسیدان قوی است که در زردچوبه وجود دارد و خواص آنتی بیوتیکی آن توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این ماده می تواند در مولکول های دیگر نفوذ کند؛ از این رو مورد توجه پژوهشگران در زمینه های درمانی و پزشکی قرار گرفته است. این پژوهش قصد دارد تا اثر سینژیک کورکومین را با سه آنتی بیوتیک ریفامپین، مروپنم و کورکومین علیه باکتری سودوموناس آیروژینوزا بررسی کند.

روش کار

در این مطالعه  تجربی، کورکومین در غلظت های 20، 40، 80  و 100 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره گیری شد. از آنتی بیوتیک های ریفامپین، مروپنم و آمیکاسین نیز در همین غلظت ها عصاره گیری به عمل آمد و اثر آنها بر میانگین و انحراف معیار هاله رشد باکتری سودوموناس آیروژینوزا بررسی شد. درنهایت ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و کورکومین در نسبت های 75:25، 50:50 و 25:75 ساخته شد و اثر آن بر میانگین و انحراف معیار قطر هاله عدم رشد باکتری سودوموناس آیروژینوزا بررسی شد. در این مطالعه برای تعیین پارامتریک یا ناپارامتریک بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاد شد و در ادامه با توجه به نتیجه حاصل شده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، از آزمون مقایسه میانگین استفاده شد.

یافته ها

با افزایش نسبت کورکومین و آنتی بیوتیک ها، میانگین و انحراف معیار  قطر هاله عدم رشد علیه میکروب سودوموناس آیروژینوزا نسبت به آنتی بیوتیک به تنهایی افزایش داشته (ریفامپین- کورکومین 0/033P-value =، مروپنم- کورکومین 0/006P-value =، آمیکاسین- کورکومین 0/003P-value =) و با افزایش میزان آنتی بیوتیک و رسیدن این نسبت به مقدار 25:75 (به ترتیب کورکومین: آنتی بیوتیک) میانگین و انحراف معیار قطر هاله عدم رشد علیه میکروب سودوموناس آیروژینوزا با شدت بیشتری افزایش پیدا کرد. هاله رشد آنتی بیوتیک های ریفامپین، مروپنم، آمیکاسین به تنهایی به ترتیب برابر 0/0 ± 8/88،  0/1 ± 31/11، 0/0 ± 32/29بود و در ترکیب با کورکومین به ترتیب برابر 2/8 ± 24/5، 0/7 ± 47/6، 4/1 ± 49/8بود. (تمام P-value ها کمتر از 0/05).

نتیجه گیری

کورکومین دارای اثر سینژیک بر فعالیت آنتی بیوتیک های ریفامپین، مروپنم و آمیکاسین است و با افزایش نسبت کورکومین، میزان اثرگذاری آن بیشتر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!