بررسی فراوانی جهش ژن thyA و میزان مقاومت به داروی پارا- آمینوسالیسیلیک اسید در سویه های بالینی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به دارو در شهر تهران در سال 1400-1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پیدایش مقاومت های دارویی و ظهور سویه‏های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به درمان، کنترل این بیماری را با چالش مواجه ساخته است. بنا به آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سالانه در سراسر جهان حدود 000,500 مورد ابتلای جدید سل مقاوم به دارو گزارش می‏شود. با توجه به اینکه مکانیسم‏های مرتبط با بروز مقاومت های دارویی به درستی شناخته نشده است و تحقیق های مختلف نشان‏دهنده نتایج متفاوتی است، بر آن شدیم تا به بررسی جهش‏های ژن thyA در ارتباط با مقاومت به داروی پارا- آمینوسالیسیلیک اسید (PAS) بپردازیم.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، در مدت سه سال تعداد 255 نمونه‏ مثبت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با استفاده از روش استاندارد کشت و اسمیر جداسازی شد، سپس با انجام آزمون حساسیت‏سنجی دارویی 68 نمونه سل مقاوم به دارو انتخاب شد. برای بررسی جهش های ژن‏ thyA، از روش PCR استاندارد استفاده شد و قطعه های حاصله توالی‏یابی شدند. جهش‏های منجر به تغییر کدون، با به کارگیری نرم‏افزارهای پیش‏بینی تغییرهای پروتئین آنالیز شدند. ارتباط جهش‏های یافت ‏شده با مقاومت به داروی PAS از لحاظ آماری توسط آزمون مربع کای مطالعه شد.

یافته ها

از 255 نمونه مورد بررسی، 68 سویه (26/7درصد، فاصله اطمینان 21/3درصد) مقاوم به دارو تعیین شد. مجموعا 13 نمونه (19/1درصد) سویه مقاوم به PAS یافت شد که 5 سویه (38/4درصد) دارای جهش های نوکلئوتیدی مختلف در ژن thyA بودند. از لحاظ آماری ارتباط جهش‏های مذکور با مقاومت آنتی‏بیوتیکی معنادار بود. به علاوه، نتایج آنالیز بیوانفورماتیک نشان داد که جهش‏های یافت‏شده منجر به اختلال در عملکرد و ناپایداری در ساختار پروتئین حاصله می‏شوند.

نتیجه گیری

طبق نتایج به دست آمده به نظر می‏رسد که جهش‏ در ژن thyA با مقاومت به داروی PAS مرتبط است. همچنین یافته‏ها ارزش تشخیصی آنالیز قطعه های کوچک ژنومی و ابزارهای نوین بیوانفورماتیک را در شناسایی مکانیسم‏های مقاومت دارویی نشان می‏دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!