ارزیابی روش های تدریس فارماکولوژی در دانشکده های پزشکی: مروری انتقادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تدریس بسیاری از درس های علوم پایه و بالینی در دانشکده های پزشکی در طول چند دهه اخیر دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. در این راستا درس فارماکولوژی به عنوان یکی از مهم ترین درس های پزشکی و یکی از مهم ترین ابزارهای درمان با ویژگی های منحصر به فرد خود مانند گستردگی زیاد و لزوم یادگیری کامل توسط دانشجویان از برجسته ترین درس های پزشکی به حساب می آید و لازم است هر دانشکده پزشکی اطمینان حاصل کند که فارغ التحصیلانش به خوبی این درس را  آموخته اند و مهارت شناخت و به کارگیری این دانش را در درمان بیماران به بهترین شیوه کسب کرده اند. در این راستا بر آن شدیم تا با بررسی شیوه های موجود تدریس فارماکولوژی و نقد آنها بهترین روش های آموزش فارماکولوژی را مطرح کنیم.

روش کار

در این مقاله با توجه به روش های مرسوم آموزش از کلمه های کلیدی نوع روش و فارماکولوژی با بررسی مقاله های چاپ شده در پایگاه های اطلاعاتی پزشکی PubMed، Science Direct و در نهایت Google scholar و همچنین مراجعه به اطلاعات موجود در سایت دانشگاه ها استفاده شده است. شیوه های تدریس و مزایا و معایب هرکدام توضیح داده شدند.

یافته ها

با توجه به شش روش مرسوم آموزش در پزشکی، قدیمی ترین شیوه آموزشی یعنی تدریس سنتی در بسیاری از دانشگاه های دنیا استفاده می شود و شیوه های جدیدتر بعد از آن مانند یادگیری یکپارچه و یادگیری های بر اساس تجربه های بالینی مانند یادگیری مبتنی بر مسئله و یادگیری مبتنی بر مورد در تدریس فارماکولوژی به خوبی در دانشگاه های دنیا با رتبه های گوناگون استفاده می شوند. روش یادگیری مبتنی بر پرسش و یادگیری چندحرفه ای نیز قابلیت استفاده را دارند، ولی اجرای آنها کمی پیچیده تر است و نیاز به پشتیبانی قوی ای دارند.

نتیجه گیری

در منظر پویای آموزش فارماکولوژی پزشکی، آرایه ای متنوع از شیوه های تدریس نمایان است که هر یک ویژگی ها و نکته های قابل توجه خود را دارند. رویکردهای سنتی مبتنی بر سخنرانی بنیان را فراهم می کنند و یادگیری تجربی و تعامل با بیمار مفاهیم تئوری را با عمل پیوند می زنند و مدل های همکارانه، تیم کاری و مراقبت جامع از بیمار را فراهم می کنند، در حالی که استراتژی های تقویت شده با تکنولوژی به نیازهای نسل دیجیتالی پاسخ می دهند. در نتیجه استفاده از همه روش ها کارآمدی خاص خود را دارند و بسته به جغرافیا و فرهنگ و سطح توسعه یافتگی هریک از شیوه ها مزایای خود را دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!