واکاوی فتاوی و سیره عملی علمای مذاهب اسلامی در باب زیارت قبور
زیارت در لغت به معنای میل و قصد (آهنگ) چیزی یا کسی را کردن است و در عرف، زیارت کسی، عبارت از آمدن نزد او به قصد تکریم و تعظیم و انس گرفتن با وی است. مبانی فقهی زیارت قبور در فقه اسلامی شامل آیات، روایات، نظر و فتاوای علمای اسلامی و حکم عقل می باشد. در نوشتار حاضر با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، یکی از مبانی فقهی زیارت یعنی فتوا و سیره عملی فقهای مذاهب خمسه مورد بررسی قرار گرفته است؛ مسلمانان هم در قول و نظر و هم در عمل اجماع بر استحباب و مشروعیت زیارت قبر پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» کردند بلکه استحباب زیارت قبور انبیا، صالحین و سایر مسلمانان، و سیره عملی آن ها هم همین است؛ رواج زیارت بین مسلمانان به عنوان «سیره متشرعه» از مستندات مشروعیت این عمل است. شواهد نقل شده در مقاله نشان دهنده آن است که زیارت قبر درگذشتگان بخصوص اولیای خدا و خویشاوندان سنتی دیرین است که آغازگر آن پیامبر بزرگوار اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» بوده و پس از ایشان دخت گرامی و اصحاب بزرگوار حضرت از آن پیروی کرده اند و این سیره در زمان ائمه معصومین «علیهم السلام» و بعد از ایشان بین علمای دین تا امروز همچنان معمول و رایج بوده است.
زیارت ، سیره عملی ، فتوا ، مبانی فقهی ، مذاهب اسلامی ، زیارت قبور
-
عوامل موثر در نقش حاکمان در دین گروی و دین گریزی مردم با تاکید بر داستان حضرت موسی و فرعون
محمدابراهیم روشن ضمیر، ، محسن کبیری *
نشریه مطالعات فهم قرآن، پاییز و زمستان 1401 -
حکم روزه افراد دارای مشاغل سخت در ترازوی نقد
محمد مختاری، مهدی عبادی*،
نشریه آموزه های فقه عبادی، پاییز و زمستان 1401