چینش سامانه تصویربرداری نوری طیفی مورد استفاده در تلفن همراه هوشمند و کمی سازی ضایعه بافت پوست مدل شده به ‎منظور کاربری بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

در سال های اخیر برخی روش های غیرتهاجمی برای ارزیابی وضعیت مشکلات (بیماری) پوستی و بافت ها ایجاد شده اند. ارزیابی بیماران بعد از لیزر‎درمانی برای بهبود بیماری‎های پوستی، به صورت بصری و براساس تجربه پزشکان انجام می شود. این نوع بررسی غیر خطی بوده و امکان خطای انسانی وجود دارد، لذا استفاده از روش‎های کمی و ابزاری در کنار ارزیابی بصری وابسته به پزشک، پیشنهاد می شود. این پژوهش با هدف ارائه یک سیستم اپتیکی بر پایه طیف‎سنجی و استفاده از موبایل جهت بررسی تمایز میان بافت سالم و ناسالم به‎ منظور برای پایش و بررسی روند بیماری پوستی طراحی می‎شود.

مواد و روش‎ها:

 در این پژوهش از روش طیف‎سنجی بازتابی پخشی و تصویر‎برداری بر پایه طیف استفاده شده است. درواقع با استفاده از تحلیل داده های طیف‎ سنجی از یک ضایعه شبیه ‎سازی‎ شده عروق خونی بر روی پوست به عنوان کیس مورد مطالعه، یک روش تصویربرداری برپایه طیف ‎سنجی ارائه می شود.
یافته ‎ها: 

داده‎های طیفی از پوست مورد بررسی قرار گرفت، با تحلیل داده‎ های طیفی بازتابی پخشی، تمایز میان قله جذبی پوست سالم و پوست دارای ضایعه (شبیه‎ سازی‎ شده) مشخص شد. در ادامه با استفاده از این تمایز میان قله‎ های جذب در طیف بازتابی پخشی، سیستم تصویر‎برداری برای ثبت تصویر همزمان پوست و ضایعه پیشنهاد شد. این سیستم تصویر‎برداری یک چیدمان اپتیکی اولیه جهت دستیابی به تصویر بدون بازتاب آینه‎ای و همچنین حذف عوامل محیطی مانند نور محیط می باشد. در واقع با مشخص‎کردن طول موج شاخص از تحلیل طیف‎سنجی باززتابی پخشی و انتخاب منبع نور مطابق با طول موج شاخص و نوردهی به ضایعه، می‎توان تمایز بهتری از آن ضایعه و ناحیه سالم اطراف را نشان داد. همچنین در این سیستم از دوربین موبایل به عنوان دتکتور استفاده شده است.

نتیجه‎ گیری: 

پس از ثبت تصویر از پوست سالم و ضایعه شبیه ‎سازی‎ شده روی پوست به ‎صورت همزمان، به پردازش تصویر و کمی‎سازی تصویر ثبت‎شده که با طول موج شاخص نوردهی ‎شده، به تشخیص و بررسی پوست و ضایعه شبیه‎ سازی ‎شده پرداخته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 13
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2700862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!