بررسی روایی و پایایی پرسش نامه فارسی ارزیابی عینی آلت در هیپوسپادیاز HOPE

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 جراحی هیپوسپادیاز یکی از شایع ترین جراحی های اطفال است. با توجه به روش های بسیار زیاد درمان هیپوسپادیاز، ارزیابی نتایج درمان همواره یکی از موارد چالش برانگیز هیپوسپادیاز بوده است. درنتیجه برای کاهش میزان اختلاف در گزارش نتایج جراحی های هیپوسپادیاز پرسش نامه های متعددی طراحی شده که یکی از رایج ترین آن ها در جهان پرسش نامه فارسی «ارزیابی عینی آلت در هیپوسپادیاز» (HOPE) است. با توجه به اینکه ترجمه فارسی پرسش نامه «ارزیابی عینی آلت در هیپوسپادیاز » صورت نگرفته و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار نگرفته است مطالعه حاضر با هدف فوق صورت پذیرفته است.

مواد و روش ها

 در مطالعه مقطعی حاضر، ابتدا پرسش نامه «ارزیابی عینی آلت در هیپوسپادیاز» توسط دو ارولوژیست و یک کارشناس زبان انگلیسی آشنا با مفاهیم پزشکی طبق روش ترجمه Backward-Forward به زبان فارسی و سپس دوباره به زبان انگلیسی ترجمه گردید و در نهایت، پرسش نامه برگردان شده است. پس از ارسال به متخصصین حوزه و مقایسه با پرسش نامه اصلی، ازنظر کیفیت ترجمه و محتوا، رفع ایرادات آن نهایی گردید. سپس جهت بررسی روایی صوری و محتوایی، پرسش نامه به هشت متخصص ارسال گردید و شاخص های روایی محتوا و نسبت روایی محتوای آن محاسبه گردید. همچنین به منظور بررسی پایایی-ثبات بازآزمایی، دو پرسش نامه شامل تصاویر پس از جراحی هیپوسپادیاز، 42 بیمار به هشت متخصص اطفال و ارولوژی و جراحی اطفال جهت تعیین امتیاز در فاصله زمانی یک هفته تحویل گردید. درپایان جهت تحلیل نتایج از روش آزمون- بازآزمون (Test-Retest) و نرم افزار SPSS 23 استفاده شد و شاخص همبستگی درون رده ای Intraclass Correlation Coefficient (ICC) و فاصله اطمینان آن، بین نمرات به دست آمده از دوبار پاسخگویی به ابزار برای هر فاکتور و کل پرسش نامه محاسبه گردید. به منظور تعیین همسانی درونی Internal Consistency Reliability ضریب آلفای کرون باخ Cronbach Coefficient Alpha برای هر فاکتور و کل پرسش نامه محاسبه گردید.

یافته ها

 بر اساس نتایج به دست آمده، میزان روایی محتوایی پرسش نامه ترجمه شده فارسی «ارزیابی عینی آلت در هیپوسپادیاز» با شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوای یک، بالا بود و میزان پایایی درون رده ای برای پرسش نامه ترجمه شده به زبان فارسی HOPE عدد 0.89 به دست آمد که نشان دهنده میزان پایایی بالای این پرسش نامه به زبان فارسی است. همچنین سازگاری درونی امتیاز HOPE به زبان فارسی با ضریب کرون باخ آلفا 0.98 به دست آمد.

نتیجه گیری

 روایی و پایایی مناسب سیستم امتیازدهی HOPE به زبان فارسی، استفاده از آن را به عنوان یک معیار عینی استاندارد جهت ارزیابی نتیجه ظاهری جراحی هیپوسپادیاز تایید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!