بررسی پرپ واژینال با کلرهگزیدین قبل از سزارین بر میزان آندومتریت و عفونت زخم بعد از جراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آندومتریت و عفونت زخم بعد از عمل سزارین، شایع ترین عارضه سزارین است و مشکلات و عوارض متعددی را به همراه دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر شست و شوی واژینال با کلرهگزیدین قبل از سزارین بر آندومتریت و عفونت زخم بعد از سزارین انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده همراه با گروه کنترل در سال 1401-1400 بر روی 320 مراجعه کننده با اندیکاسیون سزارین در بیمارستان کوثر قزوین انجام شد. بیماران قبل از سزارین به دو گروه آزمون (شست و شوی واژینال با کلرهگزیدین) و کنترل (شست و شوی واژینال با سرم نرمال سالین) تقسیم شدند. بیماران در طی 10 روز اول بعد از عمل سزارین از نظر علائم آندومتریت و عفونت محل برش شکم مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25) و آزمون های تی مستقل، من ویتنی، کای اسکوئر و تست دقیق فیشر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

شست و شوی واژن با کلرهگزیدین در گروه آزمون، موجب کاهش بروز عفونت محل زخم در مراجعه کنندگان شد (05/0>p). اگرچه شست و شوی واژن با کلرهگزیدین در گروه مورد، موجب کاهش بروز آندومتریت نسبت به گروه کنترل شد، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (05/0<p).

نتیجه گیری

شست و شوی واژن با کلرهگزیدین، تاثیرات مثبتی در کاهش بروز عفونت محل زخم و بروز آندومتریت دارد، لذا توصیه می گردد شست و شوی واژن با کلرهگزیدین علاوه بر شست و شوی روتین شکمی برای پیشگیری از عفونت های بعد از عمل سزارین انجام گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!