مقایسه اثرات محرک های رشد و ایمنی بر پایه گیاهان داروئی با و بدون پروبیوتیک بر عملکرد، خصوصیات لاشه و فراسنجه های ایمنی جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثرات افزودنی های محرک رشد و ایمنی بر پایه گیاهان داروئی با و بدون پرو بیوتیک بر عملکرد و فراسنجه های ایمنی جوجه های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی به روش فاکتوریل با سه نوع افزودنی (افزودنی تجاری بیوهربال، ASRI-I1 و ASRI-I2) و دو سطح پرو بیوتیک گالیپرو (صفر، 200 گرم در تن)، در 6 تیمار و 4 تکرار و 25 قطعه جوجه (مخلوط نر و ماده) در هر تکرار انجام شد. اثر محرک های ایمنی و پروبیوتیک بر وزن بدن، خوراک مصرفی، ضریب تبدیل غذایی، درصد ماندگاری و شاخص تولید معنی دار نبود. درصد لاشه، درصد ران، درصد سینه، درصد پشت و گردن، درصد چربی حفره بطنی تحت تاثیر محرک ایمنی و پرو بیوتیک قرار نگرفت. اثر محرک های ایمنی گیاهی و پروبیوتیک بر پاسخ به گلبول قرمز گوسفندی و ایمونوگلوبولین G و ایمونوگلوبولین M معنی دار نبود. اثر محرک های ایمنی بر درصد هتروفیل، لنفوسیت و نسبت آن ها معنی دار بود (05/0>P). در کل دوره اختلاف معنی داری در بیشتر صفات مورد بررسی در جوجه های گوشتی تغذیه شده با جیره های غذائی حاوی سه نوع متفاوت محرک ایمنی مشاهده نشد، ولی از نظر عددی اختلافات جزئی در بین آن ها وجود داشت و افزودنیASRI-I1 اثرات بهتری از دیگر افزودنی ها نشان داد و استفاده از آن به همراه پروبیوتیک اثرات مفید در بهبود عملکرد و پاسخ های ایمنی جوجه های گوشتی را تقویت نمود. لذا افزودنی ASRI-I1 برای بررسی های تکمیلی و تولید نیمه صنعتی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!