بررسی ارتباط بین تصویر بدنی و عزت نفس در مردان آندروپوز مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان نکا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با افزایش سن در مردان، سطح بعضی هورمون های مهم و ضروری در بدن به تدریج کاهش می یابد و به بروز علائم جسمی و روانی در مردان  میان سال و سالمند منجر می شود که به آندروپوز معروف است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین تصویر بدنی و عزت نفس در مردان آندروپوز مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان نکا انجام شد.

روش کار

در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی، 376 مرد سالمند 60 سال و بالاتر ساکن شهرستان نکا با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بررسی شدند. داده های پژوهش با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسش نامه ی استاندارد خودارزیابی علائم آندروپوز مردان ایرانی (MASSQ)، پرسش نامه ی عزت نفس روزنبرگ و پرسش نامه ی چندبعدی نگرش فرد در مورد بدن خود (MBSRQ) جمع آوری شد. از آزمون های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و آزمون های پارامتری ضریب هم بستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

میانگین (انحراف معیار) سنی سالمندان شرکت کننده در مطالعه، 5/5±6/66 سال با دامنه ی سنی 60 تا 91 سال بود. سطح تحصیلات بیش از نیمی از سالمندان، ابتدایی بود (1/66 درصد). تقریبا نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به بیماری مزمن بودند. میانگین (انحراف معیار) عزت نفس و تصویر بدنی سالمندان به ترتیب 44/3±78/5 و 13/18±33/176 بود. تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که متغیرهای تعداد سال های ازدواج دارای ارتباط معنادار و معکوس و تعداد رابطه ی جنسی در ماه دارای ارتباط معنادار و مستقیم با نمره ی عزت نفس هستند. همچنین، نتایج متغیرهای سن همسر و تعداد فرزند دارای ارتباط معنادار و معکوس با نمره ی تصویر بدنی هستند. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که متغیرهای شغل، شغل همسر، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، وضعیت زندگی، شاخص توده ی بدنی، فعالیت بدنی، بیماری زمینه ای، بیماری جسمی، تعداد رابطه در ماه، تعداد سال های ازدواج و نمره ی تصویر بدنی دارای ارتباط معنادار هستند. بین نمرات عزت نفس و تصویر بدنی رابطه ی معناداری وجود نداشت.

نتیجه گیری

درک معنای تصور بدنی، عوامل موثر بر آن و چگونگی ارتباط این عوامل با عزت نفس در میان سالمندان باعث می شود که این افراد تصور بدنی مثبتی از خود داشته باشند که در نهایت، به بهبود وضعیت روانی و اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان منجر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!