بررسی چینه نگاری سنگی، ویژگی های ریزرخساره ای و فرآیندهای دیاژنزی سازند آسماری (رخنمون سرتنگ) در غرب پهنه لرستان، شمال شرق ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش، با تکیه بر مطالعات پتروگرافی 200 مقطع نازک، مشاهدات صحرایی، تغییرات ضخامتی لایه های تشکیل دهنده، رنگ، جنس لایه ها و اندازه رسوبات، 5 واحد سنگی (واحد 1 مشترک بین سازند پابده و آسماری) و 13 ریز رخساره رسوبی در برش سطح الارضی سرتنگ در سازند آسماری تشخیص داده شده است. بر اساس مطالعات زیست چینه نگاری، سن سازند آسماری الیگوسن- میوسن می باشد. تغییر تدریجی رخساره ها، نبود نهشته های توربیدایتی و کمربند ریفی، حکایت از نهشته شدن سازند آسماری در یک سکوی کربناته کم ژرفا به صورت تک شب (هموکلینال) دارد. نتایج حاصل از مطالعه سازند آسماری بیانگر این است که در بخش های پایینی، بافت اغلب سنگ ها از نوع سنگ آهک های وکستونی و پکستونی می باشد. در بخش های میانی، سنگ آهک های با بافت گرینستون، باندستون و فلوتستون- رودستون حاوی مرجان و جلبک ها مشاهده می شوند. سنگ آهک های با بافت گرینستون، عمدتا در بخش بالایی سازند آسماری گسترش دارند. مهمترین فرآیندهای دیاژنتیکی حاکم بر سازند مورد مطالعه، آشفتگی زیستی، میکرایتی شدن، سیمانی شدن، تراکم فیزیکی و شیمیایی، انحلال، نوشکلی و دولومیتی شدن می باشد. به طور کلی، رسوبات تشکیل دهنده سازند آسماری در توالی مورد مطالعه، طیف گسترده ای از فرآیندهای دیاژنزی مربوط به محیط های مختلف (دریایی، متئوریک و تدفینی) را تجربه کرده است. تخلخل های مشاهده شده عمدتا از نوع درون دانه ای، بین دانه ای، قالبی، حفره ای و تخلخل های حاصل از شکستگی می باشد. براساس اندازه و شکل بلورها، مرزهای بلوری و نحوه تشکیل، دو نوع دولومیت (دولومیکرواسپارایت و لوزی شکل) در سازند آسماری شناسایی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!