اشتیاق شغلی و ارتباط آن با منابع شغلی در پرستاران شاغل در بخش های اورژانس مراکز آموزشی درمانی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

ماهیت مسئولیت بار و پرخطر برخی مشاغل ازجمله پرستاری به واسطه تبعات ناشی از تصمیمات و عملکرد آن ها بر سلامت افراد، زمینه ساز مطالعات زیادی جهت شناسایی عوامل اثرگذار مرتبط با این شغل بوده است. در این میان شغل پرستاری اورژانس به دلیل حجم کاری بالا، فشار و استرس زیاد و غیره، اهمیت پرداختن به چنین مطالعاتی را بیش ازپیش آشکارمی سازد. اشتیاق شغلی به عنوان یکی از موضوعات مهم رفتار سازمانی و در تعامل با سایر جنبه های مربوطه ازجمله منابع شغلی به دلیل آثار آن بر اثربخشی سازمانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ازاین رو مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط بین اشتیاق شغلی با منابع شغلی در پرستاران شاغل در بخش های اورژانس مراکز آموزشی درمانی تبریز در سال 1401 انجام گردید.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی است که بر روی 250 نفر از پرستاران شاغل در بخش های اورژانس بیمارستان های شهر تبریز در سال 1401 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت سهمیه ای بود. جمع آوری داده ها با استفاده از یک پرسشنامه 3 قسمتی شامل فرم مشخصات فردی اجتماعی مشارکت کنندگان، پرسشنامه اشتیاق شغلی و پرسشنامه منابع شغلی انجام گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 و با روش های آمار توصیفی و آمار تحلیلی انجام شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که سطح اشتیاق شغلی (49/14±28/50) و میزان منابع شغلی (95/11±86/34) در پرستاران، در حد متوسط بود. نتایج همچنین نشان داد که بین اشتیاق شغلی و میزان منابع شغلی پرستاران، ارتباط آماری مثبت و معناداری وجود دارد (36/0r =، 05/0p<).

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، اشتیاق شغلی در پرستاران باوجود یا عدم وجود منابع شغلی ارتباط مستقیم دارد به طوری که با افزایش منابع شغلی، اشتیاق شغلی آن ها افزایش می یابد. از طرف دیگر، با توجه به کمبود منابع شغلی در مراکز درمانی، مدیران و مسئولان مراکز بهداشتی درمانی می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه و با برنامه ریزی مناسب و ایجاد روش های آموزشی صحیح، اقدامات مثبتی در جهت ارتقای اشتیاق شغلی پرستاران بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
918 تا 927
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!