اولویت بندی چالش های جبران خدمت پزشکان و پرستاران در بیمارستان های دولتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

طراحی روش پرداخت برای کارکنان در بخش سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران نسبت به سایر سازمان ها پیچیده تر است، زیرا علاوه بر ضرورت رعایت الزامات قانونی، ویژگی های خاص شغل پزشکی و محیط کاری پرستاری نیز باید اجرا شوند؛ پس با توجه به کمبود مطالعات مناسب در این زمینه به ویژه با توجه به تغییرات جدید، پژوهش حاضر با هدف بررسی اولویت بندی چالش های جبران خدمت پزشکان و پرستاران در بیمارستان های دولتی ایران صورت گرفت.

روش کار

در این پژوهش کاربردی، ابتدا چالش های موجود شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مارکوس، اولویت بندی شده اند. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارشناسان بیمارستانی، صاحب نظران روش های پرداخت و پزشکان و پرستاران در بیمارستان های دولتی بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند در دسترس و داده ها با مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شدند. تعیین ملاک ها، وزن و نمره دهی به چالش ها که توسط 5 نفر از افراد خبره در حوزه پرداخت بیمارستانی صورت گرفت عبارت بودند از: کاهش انگیزه کار (25 درصد)، افت بهره وری (15 درصد)، هزینه اصلاح (40 درصد) و دشواری اجرایی اصلاح (20 درصد). محاسبات با نرم افزار Excel انجام و اولویت های مربوطه تعیین شدند.

یافته ها

در این پژوهش 16 مصاحبه انجام شد. از این تعداد 10 مصاحبه مربوط به اعضای هیئت علمی و مدیران بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 3 مصاحبه از کارشناسان پرستاری در تهران و 3 مصاحبه نیز از کارشناسان وزارت بهداشت بود. بر اساس تحلیل ها، چهار چالش برتر در جبران خدمت پزشکان شامل «لزوم افزایش سقف پرداختی، کمبود سختی کار، تاثیر کم تمام وقتی و لزوم اصلاح پرداخت پلکانی» شناسایی شدند. همچنین، دو چالش برتر در جبران خدمت پرستاران شامل «پرداخت نامنظم کارانه، پرداخت کارانه جمعی به جای فردی» بودند.

نتیجه گیری

در حال حاضر در بیمارستان های دولتی ایران به پزشکان حقوق، مزایا و کارانه فردی و به پرستاران نیز حقوق، مزایا، کارانه جمعی و اضافه کار پرداخت می شود. گرچه اغلب این روش های جبران خدمت با چالش هایی همراه است، اما بیشتر چالش ها بر پرداخت کارانه متمرکز است. مسئولان با توجه بیشتر به چالش های اولویت دار می توانند راهکارهای لازم برای کاهش آن ها را یافته و باعث افزایش رضایت پزشکان و پرستاران در بیمارستان های دولتی ایران شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!