تحلیل حساسیت و تعیین مهم ترین پارامترهای موثر بر پایداری چاه نفت بر اساس مدل سازی عددی در نرم افزار Phase2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ناپایداری چاه در صنعت نفت مسئله مهمی بوده و عموما به دلیل عوامل مکانیکی، شیمیایی و گرمایی هرساله باعث ایجاد هزینه های قابل توجهی می گردد. این موضوع دلیل اصلی گسیختگی چاه ها بوده و نشان دهنده مشکلی جدی در صنعت حفاری است. با افزایش عمق حفاری، پایداری چاه در سازندهای عمیق دارای شکستگی طبیعی بیشتر و بیشتر موردتوجه قرارگرفته است. هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان تاثیر هر پارامتر بر پایداری چاه نفت و مشخص کردن مهم ترین آن ها و مرتب نمودن آن ها بر اساس اهمیت در پایداری چاه نفت است. در این مطالعه با استفاده از تحلیل حساسیت به بررسی میزان تاثیر هفت پارامتر بر پایداری چاه پرداخته شده است. حداکثر جابه جایی ایجادشده در دیواره چاه به عنوان معیار پایداری در نظر گرفته شده است. درنهایت این پارامترها به ترتیب از بیشترین تاثیرگذاری تا کمترین تاثیرگذاری مرتب شده اند. تحلیل حساسیت به وسیله مدل سازی عددی انجام خواهد شد. در مدل مربوطه برای مجموعه ای از پارامترهای مهم که انتخاب شده اند مقادیری پایه ای مشخص شده، با تغییر دادن مقدار یک پارامتر در محدوده تغییرات خود و ثابت نگه داشتن سایر پارامترها و تحلیل آن در نرم افزار Phase2 میزان تاثیرگذاری پارامتر مزبور بر پایداری چاه نفت بررسی شده یا به عبارتی، حساسیت آن پارامتر بررسی خواهد شد. سپس این فرآیند برای سایر پارامترها نیز انجام شده و درواقع حساسیت سایر پارامترها بررسی شد. درنهایت مشخص شد پارامترهای موردبررسی به ترتیب از حساسیت زیاد به کم عبارت اند از: فشار منفذی، فشار گل حفاری، نسبت تنش های افقی جانبی، زاویه اصطکاک داخلی، ضریب چسبندگی، مدول یانگ و نسبت پوآسون.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 98
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2705658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!