تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی خودمراقبتی کاهنده آسیب های ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و اثربخشی آن بر تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر نوجوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
چکیده  
مقدمه
پیشگیری از آسیب های ارتباط با جنس مخالف در دوران نوجوانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در این زمان است که رفتارهای دوستیابی آغاز شده، هنجارهای رفتاری ایجاد می شوند و انواع آسیب های متعاقب ارتباط نامناسب با جنس مخالف شروع به آشکار شدن می کند. این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی خودمراقبتی کاهنده آسیب های ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و اثربخشی آن بر تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر نوجوان انجام شد.روش پژوهش: نمونه آماری به منظور اعتباریابی بسته آموزشی تولید شده شامل 12 نفر از صاحبنظرانی بود که در مسائل حوزه نوجوانان دارای تخصص بودند که به روش  هدفمند انتخاب شدند. نمونه آماری در بخش کمی شامل 40 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم منطقه 20 تهران بود که با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج بود. تجزیه و تحلیل آماری در بخش کمی با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها
نتایج در بخش کیفی نشان داد که بسته آموزشی خودمراقبتی کاهنده آسیب های ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده از روایی مناسبی برخوردار است. در بخش کمی، نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان گروه آموزش خودمراقبتی کاهنده آسیب‎های ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‎ریزی‎شده از آزمودنی‎ها در گروه کنترل بیشتر بود (001/0sig=). بنابراین، بسته آموزشی خودمراقبتی کاهنده آسیب های ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر نوجوان موثر بود.
نتیجه گیری
بسته آموزشی خودمراقبتی کاهنده آسیب های ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند ابزاری کاربردی در جهت بهبود توانمندی های نوجوانان باشد و در ارتقای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر تاثیرگذار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!