بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر هیجان بر فاجعه پنداری و بهزیستی ذهنی در افراد بهبودیافته از بیماری ,ویروس کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
چکیده
مقدمه
بیماری همه گیر ویروس کرونا یک رویداد ناگهانی و مخرب بود که منجر به مرگ و میر متعددی شد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر هیجان بر فاجعه پنداری و بهزیستی ذهنی در افراد بهبودیافته از بیماری ویروس کرونا انجام شد.روش پژوهش: روش پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی دوگروهی (آزمایش و کنترل) همراه با سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه) بود. جامعه آماری شامل کلیه بهبودیافتگان از ویروس ویروس کرونا بود که سه ماهه نخست سال 1400 از بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مرخص شده بودند. از این جامعه 30 نفر با روش نمونه گیری دردسترس مبتنی بر هدف و با استفاده از ملاک های ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. گروه آموزش ده جلسه 90 دقیقه ای درمان مبتنی بر هیجان گرینبرگ دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فاجعه پنداری سولیوان و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو بود که در هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بر روی شرکت کنندگان اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های مکرر به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گردید.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمرات فاجعه پنداری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مرحله پس آزمون کاهش معناداری پیدا کرد (001/0>P). همچنین میانگین نمرات بهزیستی ذهنی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مرحله پس آزمون افزایش معناداری پیدا کرد (001/0>P). این نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار ماند.
نتیجه گیری
بنابراین درمان مبتنی بر هیجان می تواند به عنوان یک روش مداخله ای موثر در کاهش فاجعه پنداری و ارتقاء بهزیستی ذهنی در افراد بهبودیافته از بیماری ویروس کرونا مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!