طراحی مفهومی پلتفرم مبتنی بر مولفه های بازی وارسازی برای خدمات کتابخانه های کودکان و نوجوانان
پژوهش حاضر با هدف طراحی مفهومی پلتفرم مبتنی بر مولفه های بازی وارسازی در خدمات کتابخانه های کودکان و نوجوانان انجام شده است.
پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی با رویکرد کیفی و روش دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان، متخصصان بازی وارسازی و کودک و نوجوان و نیز ذینفعان (اعم از کتابداران، مدیران) منتخب سطح کشوری بودند. لذا نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب شد. حجم نمونه در پژوهش حاضر 30 نمونه بود. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق محاسبه سی.وی.آر با مقدار بزرگ تر از 0/49 و شاخص سی.وی.آی با مقدار 0/76 انجام شده است. در پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ 0/88 به دست آمد.
بر اساس یافته های به دست آمده از این پژوهش پلتفرم مفهومی مبتنی بر مولفه های بازی وارسازی در خدمات کتابخانه های کودکان و نوجوانان شامل مولفه های قابلیت های مکانیکی پلتفرم، پویایی سازی (دینامیک) بازی و زیباشناختی است. عناصر قابلیت های مکانیکی پلتفرم در پلتفرم کتابخانه کودکان و نوجوانان شامل، امتیازات، مراحل، نشان ها، جدول بندی، جدول پیشرفت و مسابقات است. پویایی سازی (دینامیک) بازی در پلتفرم کتابخانه کودکان و نوجوانان شامل موفقیت، پاداش و رضایت است. عناصر زیبایی شناختی در پلتفرم کتابخانه کودکان و نوجوانان شامل مولفه احساسات است.
در طراحی بخش قابلیت های مکانیکی پلتفرم بازی وارسازی مولفه های امتیازات، مراحل، نشان ها، جدول بندی، جدول پیشرفت و مسابقات اهمیت بیشتری دارد. در طراحی بخش پویاسازی (دینامیک)، مولفه های موفقیت، رضایت و پاداش اهمیت بیشتری دارد. در طراحی بخش زیبایی شناختی، مولفه درگیر کردن احساسات کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.