بررسی تمایز میان دو جریان مستقل و شبه مستقل در سینمای معاصر آمریکا از منظر آرای پی یر بوردیو
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با کم شدن قدرت استودیوهای فیلم سازی در هالیوود، جریانی از فیلم سازی مستقل در آمریکا به وجود آمد. به مرور زمان و با گذشت چند دهه از شروع این رویکرد تازه، بر اساس مناسبات مختلف حاکم بر نظام سینمایی آمریکا، تفاوت هایی در دل این مدل از فیلم سازی قابل رصد است. هدف از این پژوهش، تبیین این تمایزات و گرایش هاست. تمایزهایی که در سینمای مستقل معاصر آمریکا انشعاب ایجاد می کنند. این پژوهش می کوشد با بهره گیری از آرای پی یر بوردیو، جامعه شناس فرانسوی، به ویژه «نظریه میدان» وی و مفاهیم پیرامونی آن، دو رویکرد مشخص در سینمای مستقل آمریکا را شناسایی و تبیین کند. نخست سینمایی موسوم به سینمای «شبه مستقل» که به مثابه تمهیدی اصلاحی در خدمت سینمای جریان اصلی قرار می گیرد و از طرفی دیگر، شکلی از سینما با عنوان «سینمای مستقل» که توانسته است از جنبه های گوناگون زیبایی شناختی، نگاه به اقلیت، مباحث اقتصادی و سیاسی در دل سینمای آمریکا، میدان متمایزی را ایجاد کند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 36
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2706715
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
کارکرد نظریه ی بازی ها در روایت سینمایی با نگاهی به فیلم «تلقین» و «تنت» اثر کریستوفر نولان
سید *، محمدباقر سلطانی زاده
نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، تابستان 1403 -
تحلیل بازنمایی زنان عصر مشروطه در ادبیات نمایشی معاصر از منظر جامعه شناسی بوردیو
شیما معتمدی، *، بهزاد آقاجمالی
نشریه تئاتر، بهار 1403