اثرات افزودن نمک طعام در استرس حمل و نقل بر شاخص های خونی، پارامتر های بیوشیمیایی سرم خون و موکوس پوست در ماهی سفید (Rutilus frisii kutum)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توسعه صنعت پرورش ماهی، جابه جایی و نگه داری بچه ماهیان یکی از زنجیره های مربوط به این صنعت محسوب می شود. حمل و نقل ماهیان یکی از فرآیندهای استرس زا در آبزی پروری است. تحقیق حاضر تاثیر افزودن نمک طعام را در استرس حمل و نقل بر شاخص های خونی، پارامتر های بیوشیمیایی سرم خون و موکوس پوست در ماهی سفید ارزیابی می کند. بدین منظور در مسیر حمل و نقل به سالن آبزی پروری غلظت های مختلف NaCl: 6، 3، 1 و 0 گرم در لیتر به آب محیط انتقال افزوده شد. بلافاصله پس از حمل و نقل از ماهیان هر شوری نمونه خون و موکوس گرفته شد. ماهیان بعد از حمل و نقل به مدت یک هفته به شوری آب دریا منتقل شدند و در زمان های بعدی در سه روز پس از حمل و نقل و یک هفته پس از آن مجددا نمونه برداری انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان گلبول قرمز خون و هماتوکریت به طور معنی داری با گذشت زمان پس از استرس شوری افزایش یافت (0/05>P) و میزان هموگلوبین متوسط سلولی، گلوکز خون و تعداد کل باکتری های موکوس پوست به طور معنی داری با گذشت زمان پس از استرس شوری کاهش یافت (0/05>P). اما میزان گلبول سفید، شمارش افتراقی گلبول های سفید، هموگلوبین، حجم متوسط گلبولی، غلظت متوسط هموگلوبین سلولی و کورتیزول خون تغییر معنی داری در مواجهه با استرس شوری نداشتند (0/05<P). به طور کلی می توان گفت ماهیان حمل ونقل شده در نمک یک گرم در لیتر به لحاظ شاخص های ایمنی در شرایط مناسب تری نسبت به گروه شاهد و سایر تیمارهای ذکر شده بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
431 تا 440
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!