بررسی تاثیر تخلیه پساب تاسیسات آب شیرین کن بر تجمع فلز سنگین مس (Cu) و ارزیابی ریسک بوم شناختی آن در رسوبات ساحلی خلیج فارس (مطالعه موردی: شهرستان بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تخلیه های شیمیایی و تغلیظ شده شورابه های تاسیسات آب شیرین کن به محیط زیست دریایی می تواند موجب زوال و آسیب رسانی به کیفیت آب های و تنوع زیستی ساحلی شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر پساب آب شیرین کن بوشهر بر تجمع فلز سنگین مس و ارزیابی ریسک بوم شناختی آن در رسوبات آب های ساحلی در 24 ایستگاه نمونه برداری و به مدت یک سال انجام شد. برای سنجش غلطت فلز سنگین مس و دانه بندی رسوبات، از هر ایستگاه 3 نمونه رسوب توسط نمونه بردار ون وین گرب جمع آوری گردید. سه شاخص آلودگی مبتنی بر فلزات سنگین شامل فاکتور آلاینده، شاخص ارزیابی بالقوه ریسک بوم شناختی و شاخص بار آلودگی در این مطالعه استفاده شدند. به طور کلی در اغلب ایستگاه ها حداقل و حداکثر غلظت فلز مس به ترتیب در فصول زمستان (0/31±16/31) و تابستان (0/48±36/07) مشاهده شد. هم چنین حداکثر میزان غلظت فلز مس در ایستگاه های تحت تاثیر پساب آب شیرین مشاهده شد. مقادیر فاکتور آلاینده برای غلظت فلز مس در رسوبات نمونه برداری شده از ایستگاه های شاهد و هم چنین نزدیک به پساب آب شیرین کن در طول چهار فصل نمونه برداری به ترتیب کم تر از یک و در محدوه یک<Cf<سه بود، که نشان دهنده "آلودگی کم" و "آلودگی متوسط" توسط این فلز می باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پساب های حاصل از آب شیرین کن ها می توانند تجمع فلزات سنگین را تحت تاثیر گذاشته و در بلندمدت منجر به آثار منفی زیست محیطی بر تنوع زیستی خلیج فارس گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
471 تا 478
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!