برآورد تبخیر تعرق گیاه مرجع با روش های هارگریوز سامانی و هارگریوز سامانی اصلاح شده و ارزیابی آن ها با استفاده از سامانه نیاز آبی گیاهان در استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برآورد دقیق تبخیر تعرق مرجع در بسیاری از مطالعات مثل بیلان هیدرولوژیکی آب، طراحی و مدیریت سیستم های آبیاری، شبیه سازی مراحل رشد و عملکرد گیاهی و برنامه ریزی و مدیریت منابع آب ضروری است. برآورد دقیق این پارامتر می تواند باعث مدیریت و برنامه ریزی صحیح منابع آب باشد. هدف از انجام این مطالعه برآورد مقادیر تبخیر تعرق مرجع در ایستگاه های سینوپتیک استان کرمانشاه طی دوره آماری 98-1389، ارزیابی روش های هارگریوز سامانی و هارگریوز سامانی اصلاح شده و پهنه بندی تبخیر تعرق مرجع در استان بود. به منظور تعیین تبخیر تعرق مرجع از روش استاندارد پنمن مونتیث فائو منتج از سامانه نیاز آبی گیاهان کشور استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد بیشترین و کمترین تبخیر تعرق مرجع سالانه در بین ایستگاه های هواشناسی مورد بررسی به ترتیب به مقدار 1770 و 1341 میلی متر در سال متعلق به ایستگاه های قصرشیرین و سرآرود بود. مهم ترین پارامتر موثر در بیشتر بودن تبخیر تعرق مرجع در ایستگاه قصرشیرین دما و سرعت باد بالا نسبت به سایر ایستگاه ها بود. نتایج حاصل از پهنه بندی تبخیر تعرق مرجع نشان داد مناطق غربی استان شدت بیشتری نسبت به مناطق شرقی دارند. ارزیابی روش های هارگریوز سامانی و هارگریوز سامانی اصلاح شده نشان داد میانگین آماره های R2، RMSE و NRMSE در روش هارگریوز سامانی به ترتیب 9/0، 78/0 میلی متر بر روز و 19/0 به دست آمد. میانگین مقادیر این آماره ها در روش هارگریوز سامانی اصلاح شده به ترتیب 71/0، 59/2 میلی متر بر روز و 65/0به دست آمد. بنابراین کاربرد روش هارگریوز سامانی برای محاسبه تبخیر تعرق مرجع در این استان قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!