بررسی عملکرد، اجزای عملکرد و شاخص های رقابتی کینوا (Chenopodium quinoa Willd) و لوبیا (.Phaseolus vulgaris L) در الگوهای مختلف کشت مخلوط

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی الگوهای مختلف کشت مخلوط کینوا و لوبیا، آزمایش مزرعه ای به صورت بلوک های کامل تصادفی با هشت تیمار و سه تکرار در سال زراعی 1399-1398 در شهرستان اهر اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل نسبت های جایگزینی یک ردیف لوبیا+ یک ردیف کینوا (1:1)، دو ردیف لوبیا+ یک ردیف کینوا (1:2)، سه ردیف لوبیا+ یک ردیف کینوا (1:3)، یک ردیف لوبیا+ دو ردیف کینوا (2:1)، سه ردیف لوبیا+ دو ردیف کینوا (2:3)، یک ردیف لوبیا+ سه ردیف کینوا (3:1)، دو ردیف لوبیا+ سه ردیف کینوا (3:2) و کشت خالص لوبیا و کینوا بود. نتایج نشان داد که الگوی کاشت بر کلیه صفات مورد بررسی کینوا و لوبیا اثر معنی دار داشت. بیشترین عملکرد دانه کینوا (1123 کیلوگرم در هکتار) از نسبت کشت (1:3) به دست آمد و بیشترین عملکرد بیولوژیک از کشت خالص (2625 کیلوگرم در هکتار) حاصل شد. عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک لوبیا در کشت خالص بیشتر از کشت مخلوط بود. مقادیر شاخص افت عملکرد واقعی کینوا در الگوهای مختلف کشت مخلوط بیشتر از عملکرد واقعی لوبیا بود که نشان دهنده این است که کینوا در کشت مخلوط مقاومت بیشتری نسبت به کاهش عملکرد در مقایسه با لوبیا دارد. بیشترین نسبت برابری زمین کل (1/84) از کشت مخلوط با نسبت (2:3) به دست آمد که معادل 84 درصد افزایش در بهره وری استفاده از زمین نسبت به کشت خالص دو گونه بود و این نشان دهنده برتری کشت مخلوط در مقایسه با کشت خالص است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!