راهبردهای موازنه حقوق شهروندی و امنیت اجتماعی در سیاست جنایی اجرایی پلیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

امروزه، ایفای حقوق شهروندی، به گفتمانی پرطرف دار در همه کشورها، از جمله ایران تبدیل شده است؛ لیکن این مفهوم بنیادین، به جهت ارتباط مستقیم با منافع حاکمیت، غالبا با فرآیندهای اجرایی تامین امنیت اجتماعی، نسبتی متزاحم داشته و موجب بروز چالش هایی برای نهادهای حاکمیتی، خصوصا پلیس، به عنوان متولی اصلی امنیت اجتماعی، می شود. هدف پژوهش حاضر، دست یابی به راهکارها و رهنمودهایی برای توازن بخشی میان «حقوق شهروندی» و «امنیت اجتماعی» در سیاست جنایی اجرایی پلیس است.

روش پژوهش: 

در پژوهش حاضر، با ماهیت راهبردی و استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، داده های به دست آمده تحلیل شده است. جامعه نخبگانی، شامل اعضای هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه های حقوقی و امنیتی، اجتماعی فراجا که با موضوع پژوهش آشنایی کامل داشتند، است. پژوهش گران در این زمینه از روش گلوله برفی بهره برده و پس از مصاحبه نیمه ساختاریافته با تعداد 30 نفر از خبرگان، به اشباع نظری دست یافتند، سپس تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است.

یافته ها

پژوهش گران در این پژوهش به شناسایی مصادیق دارای تزاحم، چالش های پلیس برای رفع این تزاحم ها و راهکارهای پیشنهادی برای ایجاد توازن میان «حقوق شهروندی» و «امنیت اجتماعی» پرداختند.

نتیجه گیری

پلیس می باید برای ایجاد توازن میان دو مفهوم یاد شده، راهبردهایی نظیر «ایفای نقش در سیاست گذاری های کشور»، «اعتمادسازی»، «آموزش و اطلاع رسانی همگانی»، «آموزش تخصصی ضابطان و توانمندسازی کارکنان»، «هوشمندی عادلانه» و «نهادینه سازی کرامت مداری» را در تدوین سیاست جنایی اجرایی خود اعمال کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!