ارزیابی تاثیر رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران بر احساس امنیت شهروندان (مورد مطالعه: منطقه 12 تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

احساس امنیت یکی از ابعاد اساسی مفهوم امنیت بوده و رفتار ترافیکی نامطلوب موتورسیکلت سواران به اشکال گوناگون می تواند درکاهش احساس امنیت شهروندان موثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی تاثیر رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران بر احساس امنیت شهروندان است.

روش پژوهش: 

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال، ساکن در منطقه 12 شهرداری تهران بود و شیوه نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای متناسب با حجم جامعه آماری و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه پژوهش گرساخته و استاندارد که روایی آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 789/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس و رگرسیون با بهره گیری از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 25 استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که بین رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران و احساس امنیت رابطه معنی داری وجود دارد به طوری که 9/84 درصد از تغییرات متغیر احساس امنیت از طریق رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران قابل تبیین است و یافته های رگرسیون چندگانه نشان داد بیش ترین ضریب تبیین، متغیر تخلفات عمدی موتورسیکلت سواران (814/0) و کم ترین تبیین را متغیر سن شهروندان (019/0) داشته است.

نتیجه گیری

آمارهای توصیفی و استنباطی مبین رابطه معنی دار بین رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران و احساس امنیت شهروندان است. هم چنین رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران و عوامل زمینه ای (شامل: جنسیت و سن) بر احساس امنیت شهروندان تاثیر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!