نهادینه کردن اخلاق حرفه ای در پلیس با بهره گیری از سرمایه اجتماعی در ستاد فرماندهی انتظامی استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

سطح بالای سرمایه اجتماعی می تواند به بهبود رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان و بهره وری بالای فراجا منجر شود. ارزش های اخلاقی، اساس فرهنگ هر سازمانی است که سطح بالای آن باعث تعهد بالاتر، افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت ارباب رجوع می شود. یکی از راهبردهای اساسی نیروی انتظامی برای توسعه نظم و امنیت در کشور، ارتقاء اخلاق حرفه ای در سازمان است. در این پژوهش، به تبیین مفهوم نهادینه کردن اخلاق حرفه ای در پلیس با بهره گیری از سرمایه اجتماعی می پردازیم.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان مازندران هستند که حجم نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری کوکران، 223 نفر و از طریق تصادفی ساده برآورد و انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه استاندارد اخلاق حرفه ای گریگوری و همکاران (1990) و پرسش نامه ای استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) است. پایایی پرسش ها با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ به ترتیب 88/0 و 76/0 مورد سنجش و تایید قرار گرفت، داده های حاصل با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس به دو روش توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب هم بستگی، رگرسیون چندگانه و آزمون فریدمن) تحلیل شده اند.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن است که اخلاق حرفه ای برسرمایه اجتماعی اثر مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد مولفه های اخلاق حرفه ای شامل (دل بستگی و علاقه به کار، پشت کار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی در محل کار، روح جمعی و مشارکت در کار) بر سرمایه اجتماعی اثر مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به آزمون فریدمن نیز به ترتیب بیش ترین میانگین اختصاص به روح جمعی و مشارکت در کار و سپس روابط سالم و انسانی در محل کار، پشت کار و جدیت در کار و در نهایت دل بستگی و علاقه به کار قرار داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!