پیش‏ بینی گرایش به سوءمصرف مواد در نوجوانان دختر براساس انسجام روانی و شفقت‏ ورزی به خود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش با هدف ارزیابی تاثیر انسجام روانی و شفقت ورزی به خود بر گرایش به سوءمصرف مواد در نوجوانان دختر شهر تهران انجام شد.

روش

پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. تمامی نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم در مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1402 جمعیت آماری پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آن‏ها با روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‏ها علاوه بر چک‏لیست اطلاعات دموگرافیک-فرم محقق ساخته از پرسشنامه استعداد اعتیاد-ویراست نوجوانان (زینالی، 1393)، پرسشنامه تجدیدنظر شده احساس انجسام روانی (فلنسبرگ و همکاران، 2006) و پرسشنامه شفقت‏ورزی به خود (نف، 2003) استفاده شد.

یافته ها

تحلیل اطلاعات با روش‏های آمار توصیفی و ماتریس همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه با SPSS-v26 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره کل انسجام روانی (65/0-=r و 012/0>P) و ابعاد آن با گرایش نوجوانان دختر به سومصرف مواد همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. بین نمره کل شفقت‏ورزی به خود (47/0-=r و 018/0>P) و ابعاد آن شامل مهربانی با خود، ذهن آگاهی و اشتراکات انسانی با گرایش به سوءمصرف مواد، همبستگی معکوس و معنادار و بین ابعاد خودانتقادی، انزوا و همانندسازی با گرایش به سوءمصرف مواد همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (05/0>P).

نتیجه گیری

یافته ها بر اهمیت تقویت انسجام روانی و شفقت ورزی به خود در کاهش گرایش به سوءمصرف مواد در نوجوانان دختر تاکید دارند که این امر نشان دهنده ارزش این دو عامل در برنامه های پیشگیری و آموزشی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
679 تا 702
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!