تاثیر تحریک مسیر شافر جانبی هیپوکامپ با فرکانس بالا بر تثبیت حافظه فضایی در موش های آزمایشگاهی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یک یادگیری جدید زمانی به حافظه طولانی مدت سپرده می شود که فرایند تثبیت حافظه را طی کند. بعد از یادگیری، زمانیکه فرد در حالت استراحت یا خواب است، امواج تیز ریپل (sharp wave ripples) در لوب گیجگاهی شکل می گیرد. در لایه مولکولی هیپوکامپ ظهور این امواج با پلاستیسیته سیناپسی و تثبیت حافظه درارتباط است. این مطالعه به بررسی اثر تحریک الکتریکی مسیر شافر جانبی هیپوکامپ با فرکانس بالا بر تثبیت حافظه در حیوان هوشیار می پردازد.

روش ها

با کمک جراحی استرئوتاکسی الکترودهای تحریکی در مسیر شافر جانبی و الکترودهای ثبت در ناحیه  CA1 در  موش های نر نژاد ویستار کاشته و بعد از تایید ثبت الکتروفیزیولویک، توسط سیمان دندانپزشکی به جمجمه ثابت شدند. بعد از بهبودی، یادگیری فضایی با استفاده از ماز آبی موریس طی سه روز متوالی ایجاد شد. تحریک الکتریکی (با فرکانس 200 هرتز) دو ساعت بعد از هر جلسه یادگیری (پس-یادگیری) انجام شد و در روز چهارم حافظه فضایی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که تحریک مسیر شافر جانبی با فرکانس بالا باعث تقویت فزاینده دامنه اسپایک تجمعی در CA1 شد و تقویت سیناپسی طولانی مدت را به همراه داشت. اما تست رفتاری نشان داد که تحریک مسیر شافر جانبی تغییری در یادگیری و حافظه فضایی نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرد.

نتیجه گیری

این یافته ها نشان می دهد که تحریک با فرکانس بالا در مسیر شافر جانبی باعث تقویت حافظه نمی شود و تقویت سیناپسی شکل گرفته در ناحیه CA1 لزوما منجر به بهبود حافظه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!