اپیدمیولوژی مولکولی جدایه های Blastocystis spp در بندرعباس، جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  گونه بلاستوسیستیس (Blastocystis sp) یک انگل روده ای بی هوازی تک سلولی با شیوع جهانی است که در دستگاه گوارش تحتانی انسان و بسیاری از حیوانات، مانند انواع متعددی از مهره داران یافت می شود. تا به امروز 17 ژنوتیپ شناسایی شده است. 9 مورد از این ژنوتیپ ها در انسان رایج است. ارگانیسم در افراد سالم و در معرض خطر یافت می شود، از این رو بیماری زایی آن بحث برانگیز است. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژنوتیپ های گونه بلاستوسیستیس در بندرعباس،  ایران در سال  2022 بود.

مواد و روش کار

  در مجموع 378 نمونه مدفوع از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی بندرعباس، استان هرمزگان، ایران، جمع آوری شد. نمونه های مدفوع با روش مستقیم و فرمالین اتیل استات (غلظت) بررسی شدند. نمونه های مثبت برای گونه بلاستوسیستیس جداسازی و استخراج DNA انجام شد. تمام DNA استخراج شده از نمونه ها برای اطمینان از کمیت و کیفیت توسط نانودراپ تجزیه و تحلیل شدند. برای شناسایی ژنوتیپ های انگل از تکنیک PCR استفاده شد و تمام نمونه ها برای تایید ژنوتیپ، توالی یابی شدند.

یافته ها

  در نهایت 14 نمونه از نظر میکروسکوپی مثبت و 8 نمونه با روش PCR تایید شدند. ژنوتیپ های جدا شده شامل 4 نمونه ST1 (50%)، 3 ST3 (37.5%) و یک ST2 (12.5%) بودند. تمام نمونه های منفی و مثبت 3 بار برای تایید صحت آنالیز شدند.

نتیجه گیری

  بلاستوسیستیس شایع ترین انگل تک یاخته ای روده انسان است که با وجود مطالعات انجام شده، ابهامات زیادی در مورد بیماری زایی آن وجود دارد. طراحی مطالعه فعلی و انجام آن در طی همه گیر کووید-19 و بیماران مثبت کمتر ممکن است با ملاحظات شدید بهداشتی و مصرف آنتی بیوتیک های مختلف در بین جمعیت مرتبط باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
441 تا 446
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!