اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری: یک مرور روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نظارت آموزشی در پرستاری یکی از جنبه های اساسی توسعه حرفه ای و تضمین کیفیت آموزش پرستاری است. هدف از این مقاله، بررسی اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری است تا تحقیقات و عملکرد آتی را راهنمایی کند.

روش کار

مطالعه حاضر به روش مرور روایتی روی پژوهش های انجام شده در زمینه اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شد. جستجوی مقالات فارسی با کلید واژه های نظارت، آموزش، دانشجو و پرستار، نظارت بالینی در پایگاه های داده معتبر فارسی مگیران (Magiran) و موتور جستجوی گوگل اسکولار از سال 1380 تا 1402 و جستجوی مقالات انگلیسی با کلید واژه های، *Nurs،Supervision ، Education،Clinical Mentoring ، Medical Field Study، Clinical Practicum در پایگاه های داده معتبر انگلیسی PubMed،Science Direct ،Cochrane Library  از 1940 تا سال 2023 انجام شد. در پایان 7 مقاله (4 فارسی و 3 انگلیسی) هم راستا با اهداف این مطالعه انتخاب و  مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته های این پژوهش نشان داد طراحی دوره های آموزش بالینی بر اساس الگوی نظارت و راهنمایی بالینی می تواند منجر به ارتقاء مهارت های بین فردی، حرفه ای و ارتباطی همچنین در مهارت های بالینی از قبیل تشخیص و کاربرد داروهای مورد استفاده، آموزش به بیمار و همراهان، رعایت نکات ایمنی در ایزولاسیون مستقیم و معکوس، رعایت اصول صحیح پانسمان و نمونه گیری، رگ گیری، مشارکت تیمی، پیشگیری از عفونت، رعایت نکات ایمنی و بکا رگیری فرآیند پرستاری، آموزش به بیمار و بستگان شود. البته رفتارهای توهین آمیز ناظران بالینی جز تجارب منفی دانشجویان پرستاری است و نیاز است دانشجویان حمایت هایی را از جانب ناظران بالینی دریافت کنند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری موثر است، اما پیشنهاد می شود که مطالعات شبه کارآزمایی بیشتری در زمینه نظارت آموزشی و عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2711008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!