ارتباط قضا و قدر با بداء از نگاه فریقین
یکی از مهم ترین بحث های کلامی مسئله قضا و قدر علمی و ناسازگاری آن با بداء است. برخی از علمای عامه بر این باور هستند که هرگز تغییری در قضا و قدر الهی ایجاد نمی شود، زیرا این امر را با علم خداوند مغایر می دانند. در مقابل این گروه، امامیه معتقد به تغییر قضا و قدر الهی هستند، زیرا ازنظر آنان قضا و قدر بر دو قسم است: قضا و قدر حتمی؛ قضا و قدر مشروط؛ بنابراین آنچه امامیه به آن معتقد است، تغییر قضا و قدر مشروط از جانب خداوند است که با آموزه بداء یا تغییر سرنوشت نیز سازگار است. ازآنجایی که در بین متکلمین مسلمان، درباره آموزه بداء و ارتباط آن با قضا و قدر الهی، اختلاف نظر وجود دارد، ازاین رو در نوشتار حاضر به بررسی دیدگاه فریقین در این مسئله پرداخته شده است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و بر اساس آن نشان داده شده است که رویکرد علمای اهل سنت به این مسئله یکسان نیست. بعضی از آنان با تاکید بر معنای لغوی بداء، آن را در مقابل قضا و قدر می دانند و گروهی دیگر از علمای اهل سنت مانند امامیه قضا و قدر را به دو قسم حتمی و غیر حتمی تقسیم می کنند. بر مبنای این دیدگاه بداء در قسم غیر حتمی رخ دهد و مویداتی برای آن در آیات و روایات وجود دارد
-
آثار نظریه مقام معظم رهبری و آیت الله مصباح در باب ولایت مطلقه فقیه
ابراهیم مومنی، *، ابراهیم عزیزی، علی اکبر صالحی
نشریه پژوهش های میثاق با انقلاب، پاییز و زمستان 1402 -
تاثیرپذیری حکومت و اخوان المسلمین سوریه از انقلاب اسلامی
صادق سعیدیان، *، مهدی رضائی، شاهد سالخورده
نشریه پژوهش های میثاق با انقلاب، پاییز و زمستان 1402