ارزیابی تغییرپذیری متغیرهای فضایی-زمانی گام برداری بیماران مبتلا به پارکینسون در هنگام عبور از مانع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

عبور از موانع و محیط های پیچیده یک تکلیف چالش برانگیز در زندگی روزمره است و به عنوان بیشترین علت سقوط در افراد مبتلا به پارکینسون (PD) شناخته شده است. هدف این پژوهش ارزیابی تغییرپذیری در متغیرهای فضایی-زمانی گام برداری بیماران مبتلا به پارکینسون در هنگام عبور از مانع می باشد.

روش ها 

این مطالعه از نوع توصیفی بود که 15 مرد با بیماری پارکینسون و 17 مرد همتا و سالم به روش در دسترس در این مطالعه شرکت داشتند. پارامترهای فضایی-زمانی گام برداری در وضعیت عادی و عبور از مانع با استفاده از یک سیستم تحلیل حرکتی با چهار دوربین (Vicon (Oxford Metrics, Oxford, UK ارزیابی شدند. نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس سه طرفه، و با نرم افزار SPSS با سطح آماری 0/05>p  تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج نشان دادند کادنس و سرعت راه رفتن کمتر و زمان نوسان، زمان اتکا، زمان گام، زمان قدم، زمان اتکای تک پا و زمان اتکای دوپا بیشتر از ویژگی های گام برداری در گروه PD نسبت به گروه کنترل بود (0/05>p). اختلاف بین دو گروه در ضریب تغییرپذیری متغیرهای زمان اتکای دو پا، زمان اتکای یک پا، زمان قدم، طول قدم و درصد تماس پای مخالف با زمین معنی دار بود. عبور از مانع نیز موجب افزایش زمان قدم، زمان گام، طول قدم و طول گام نسبت به وضعیت راه رفتن معمولی و افزایش تغییرپذیری در زمان نوسان، زمان اتکای تک پا، زمان گام و زمان قدم گردیده بود.<p).

نتیجه گیری 

عبور از مانع در افراد PD موجب کاهش سرعت راه رفتن و افزایش زمان اتکای دوپا گردید که از مهم ترین ویژگی های مرتبط با ریسک سقوط هستند. همچنین تغییرپذیری بیشتر حین گام برداری عادی و یا عبور از مانع همراه با کاهش عملکردهای شناختی در گروه PD نشانه افزایش ریسک سقوط در فعالیت های دارای چالش می باشد.</p).

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!