شناسایی عوامل موثر بر جامعه پذیری سازمانی کارکنان در نظام سلامت کشور: جهت گیری دوباره نظام های ارائه دهنده خدمات سلامت و توسعه مهارت های فردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جامعه پذیری بعنوان یکی از مهم ترین فرایندهای سازمانی نقش مهمی در انطباق کارکنان با شرایط شغلی و ایفای  نقش مناسب با توجه به منشور اتاوا  می باشد که یکی از حیطه های مهم آن برای ارتقا سلامت توسعه توانمندی های افراد و همچنین بازنگری در خدمات بهداشتی درمانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر جامعه پذیری سازمانی کارکنان در نظام سلامت کشور است. 

مواد و روش ها

مطالعه حاضر بصورت ترکیبی اکتشافی-متوالی در طول سال 1401 در میان مدیران و کارکنان نظام سلامت تبریز صورت گرفته است. مرحله اول یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود که در آن شانزده نفر از مدیران، اعضای هیات علمی دانشگاه و کارکنان نظام سلامت به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفته بودند. در بخش دوم جهت بررسی و تکمیل مولفه های استخراج شده از مرحله اول، مطالعه ای با تکنیک دلفی طراحی و اجرا گردید. در بخش سوم، مدل سازی معادلات ساختاری عوامل شناسایی شده را با استفاده از پرسشنامه در میان 333 نفر از کارکنان نظام سلامت مورد آزمون قرار داد.

یافته ها

در راستای بازنگری فرآیندهای سلامت محور بر اساس رویکردهای ارتقا سلامت، آگاه سازی کارکنان، برنامه ریزی سازمانی، جذب و نگهداری نیروهای مستعد، ارزیابی عملکرد کارکنان، ارزش های فردی-سازمانی و افزایش تعهد سازمانی بعنوان عوامل موثر بر جامعه پذیری سازمانی کارکنان نظام سلامت در مرحله کیفی شناسایی شدند. نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که برنامه ریزی سازمانی، آگاه سازی کارکنان، ارزش های فردی-سازمانی، جذب و نگهداری نیروهای مستعد و افزایش تعهد سازمانی به ترتیب 9، 13، 15، 11 و 14 درصد بر میزان جامعه پذیری سازمانی کارکنان نظام سلامت کشور تاثیر مستقیم دارند.

نتیجه گیری

جامعه پذیری بعنوان یکی از مهم ترین فرایندهای سازمانی موجب می گردد که مدیران و سیاست گذاران نظام کشور بتوانند با مورد توجه قرار دادن آن در بازنگری فرآیندهای سلامت محور بر اساس رویکردهای ارتقا سلامت برای جهت گیری دوباره نظام های ارائه دهنده خدمات سلامت، فرایند توانمندسازی کارکنان خود را تسهیل و برنامه ریزی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!