الگوی مطلوب انگیزش اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این تحقیق، طراحی الگوی مطلوب انگیزش اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی  است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نظر هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار میرود که به روش ترکیبی و با استراتژی اکتشافی انجام شده است. بخش کیفی این پژوهش با روش تحلیل مضمون و بخش کمی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد شهر تهران بود و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 227 نفر می باشد، که 217 پرسشنامه با موفقیت جمع آوری شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود. برای تعیین روایی نتایج از شاخص های زیر اجماع داده ها،اجماع پژوهشگران،اجماع روش ها و کنترل اعضا استفاده شد وبرای تعیین پایایی نیز از پایایی بازآزمون کدهای استخراج شده به روش هولستی استفاده شد و پایایی کل بالاتر از 60% (90.62 %) به دست آمد.برای شناسایی عامل های اصلی از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و برای آزمون مدل نهایی از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و برای اولویت بندی مولفه ها از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزار Smart-PLS و برای اولویت بندی داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

با توجه به یافته ها الگوی مطلوب انگیزش اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شد و در بین عوامل موثر بر انگیزش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران حمایت و پشتیبانی و خطی مشی ها و بسترهای قانونی در بالاترین رتبه و ایمنی و بهداشت محیط کار کمترین رتبه را داشتند.

نتیجه گیری

در مورد راهبردهای انگیزش اعضای هیات علمی بالاترین رتبه مربوط به بهبود بسترهای قانونی و زیرساخت ها و حقوق و مزایای درخور اعضای هیات علمی و پایین ترین رتبه به بهبود امنیت و شرایط محیط کار اختصاص داشت. در مورد پیامدها نیز بالاترین رتبه مربوط به پیامدهای در سطح دانشگاه و جامعه و سپس در سطح فردی اختصاص داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!