اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیش دبستانی بر خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کودکان پیش دبستانی معمولا دچار کاستی ها و ضعف هایی در خودکنترلی و خودکارآمدی هستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیش دبستانی بر خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان بود.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان پیش دبستانی و فرزندان آنها در منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 30 کودک و والدین آنها با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. والدین گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش فرزندپروری مثبت ساندرز قرار گرفتند و در این مدت والدین گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با استفاده از مقیاس خودکنترلی هامفری و پرسشنامه خودکارآمدی موریس گردآوری و با روش های خی دو، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که گروه های آزمایش و کنترل از نظر تحصیلات والدین و سن کودکان تفاوت معناداری نداشتند (05/0>p). دیگر نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیش دبستانی در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان شد و نتایج در مرحله پیگیری یک ماهه حفظ شد (001/0<p).

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیش دبستانی بر افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان بود. بنابراین، برای بهبود ویژگی های کودکان پیش دبستانی می توان از روش آموزش فرزندپروری مثبت در کنار سایر روش های آموزشی به ویژه برای افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!