اثرات محافظتی عصاره هیدروالکلی ریواس بر میزان قند خون و ساختار هیستولوژیکی کلیه در موش صحرایی نر دیابتی شده با استرپتوزوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری دیابت قندی یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری های متابولیک و آندوکرین در انسان است و سبب اختلالاتی در متابولیسم قند، چربی و پروتئین و ایجاد نفروپاتی می شود. هدف این پژوهش بررسی اثر عصاره هیدرو الکلی ریواس بر میزان قندخون و ساختار هیستولوژیکی کلیه در موش صحرایی نر دیابتی شده با استرپتوزوسین است.

روش کار

در این مطالعه تجربی 36 سر موش نر نژاد ویستار به طور تصادفی در 6 گروه قرار گرفتند. موش ها با استفاده از تزریق درون صفاقی استرپتوزوسین (65 میلی گرم بر کیلوگرم) دیابتی شدند. موش ها در گروه های مکمل، عصاره ی هیدروالکلی گیاه ریواس را با دوز های 75 و150 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم بر وزن بدن به روش گاواژ دریافت کردند. بعد از دوره ی تیمار، موش ها با کتامین و زایلازین بیهوش و آسان کشی شدند .خون گیری از قلب حیوانات برای بررسی سرولوژیک سطح سرمی گلوکز به عمل آمد. سپس بررسی بافتی بافت کلیه پس از تثبیت و رنگ آمیزی با هماتوکسیلین-ائوزین به وسیله میکروسکوپ نوری انجام گرفت. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و توکی با در نظر گرفتن سطح معنی داری، 05/0>p تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد، عصاره ی هیدروالکلی ریواس تاثیر معنی داری بر روند بهبود هیستولوژی بافت پرخون و آتروفی گلومرولی موجود در بافت کلیه موش های دیابتی شده داشته است. میزان گلوکز و افزایش وزن در موش های تیمار شده با عصاره ریواس نسبت به گروه کنترل دیابتی، کاهش معنی داری یافته و میزان آنزیم های ALT و AST در گروه کنترل دیابتی افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل دارد. تیمار گروه ها بسته به دوز، سطح آنزیم ها را به طور معنی داری کاهش داد (05/0>P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد ریواس دارای اثرات هیپوگلیسمیک بوده و می توان اینگونه نتیجه گرفت که عصاره هیدروالکلی ریواس می تواند در سطح گلوکز خون،کاهش ایجاد نماید و باعث بهبودی آسیب بافتی دربافت کلیه بیماران دیابتی شود

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!