ارتباط اسیدهای چرب اشباع دریافتی از منابع غذایی گوناگون با خطر بروز دیابت نوع دو: یک مطالعه آینده نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رابطه بین اسیدهای چرب اشباع و خطر ابتلا به دیابت نوع دو مورد بحث است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین اسیدهای چرب اشباع دریافتی، منابع غذایی آن ها و جایگزینی این چربی ها با دیگر درشت مغذی ها و خطر ابتلا به دیابت نوع دو انجام شده است.

مواد و روش ها

با توجه به معیارهای ورود، 2295 نفر از بزرگسالان شرکت کننده در مرحله سوم مطالعه قند و لیپید تهران، انتخاب شدند. دریافت های غذایی با استفاده از پرسش نامه بسامد خوراک ارزیابی گردید. جهت تخمین خطر بروز دیابت نوع دو، از آزمون رگرسیون کاکس، تعدیل شده برای متغیرهای مخدوش گر احتمالی استفاده شد. هم چنین خطر بروز دیابت نوع دو برای جایگزینی اسیدهای چرب اشباع با دیگر درشت مغذی ها، با رگرسیون چندگانه کاکس برآورد شد.

یافته ها

طی حدود 8/5 سال پی گیری، 10/6 درصد از شرکت کنندگان به دیابت نوع دو مبتلا شدند. پس از تعدیل اثر متغیرهای مخدوش گر، بروز دیابت نوع دو با هیچ یک از سهک های دریافت اسیدهای چرب اشباع، اسید لوریک، اسید میریستیک، اسید پالمیتیک، یا اسید استئاریک ارتباط معناداری را نشان نداد. با این حال، مصرف بیشتر روغن های مایع با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع دو همراه بود (خطر نسبی: 1/07، حدود اطمینان: 1/15-1/00). هم چنین، جایگزینی میریستیک اسید با استئاریک اسید با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو همراه بود (خطر نسبی: 1/56، حدود اطمینان: 1/93-1/03).

نتیجه گیری

در این مطالعه، دریافت اسیدهای چرب اشباع ارتباطی با بروز دیابت نوع دو نشان نداد. اجرای مطالعات آینده نگر بیشتری برای روشن شدن ارتباط چربی های غذایی و بروز دیابت نوع دو مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!