ارتباط نمایه های کیفیت چربی های رژیمی با بروز سندرم متابولیک: مطالعه قند و لیپید تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به دلیل حضور هم زمان انواع اسیدهای چرب در رژیم غذایی، بررسی اثرات ترکیبی آن ها در بروز بیماری های متابولیک حائز اهمیت می باشد. این مطالعه با هدف تعیین نمایه های کیفیت چربی های رژیمی و بررسی ارتباط بین نمایه ها و خطر ابتلا به سندرم متابولیک در یک جمعیت بزرگسال ایرانی انجام شده است.

مواد و روش ها

تعداد 1713 نفر از بزرگسالان شرکت کننده در مرحله سوم مطالعه قند و لیپید تهران، که به سندرم متابولیک مبتلا نبودند، انتخاب شده و تا مرحله ششم مورد پی گیری قرار گرفتند. دریافت های غذایی با استفاده از پرسش نامه بسامد خوراک اعتبارسنجی شده ارزیابی گردید. خطر بروز سندرم متابولیک در مرحله ششم مطالعه، تعدیل شده برای مخدوش گرهای احتمالی، در سهک های هریک از نمایه های کیفیت چربی رژیم غذایی شامل نمایه آتروژنیک، نمایه ترومبوژنیک، نسبت اسیدهای چرب چندغیراشباع به اسیدهای چرب اشباع، نسبت اسیدهای چرب کاهنده کلسترول به اسیدهای چرب افزاینده کلسترول، مجموع چربی های امگا-3 و نسبت لینولئیک اسید به آلفا-لینولنیک اسید، با استفاده از آزمون رگرسیون کاکس تخمین زده شد.

یافته ها

طی حدود 7/6 سال پی گیری (سال 87-1384 الی 93-1390)، 596 مورد ابتلا به سندرم متابولیک شناسایی شد. پس از تعدیل اثر متغیرهای مخدوش گر، بروز سندرم متابولیک با هیچ یک از سهک های نمایه های کیفیت چربی های رژیم غذایی ارتباط معناداری را نشان نداد. با این حال، هر 1 واحد افزایش در نسبت لینولئیک اسید به آلفا-لینولنیک اسید رژیم غذایی با 3 درصد خطر بالاتر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بود (نسبت شانس: 1/03، حدود اطمینان: 1/01-1/00).

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر رابطه معناداری میان نمایه های کیفیت چربی های رژیمی و بروز سندرم متابولیک مشاهده نشد. مطالعات آینده نگر بیشتری برای روشن شدن ارتباط بین کیفیت چربی های دریافتی و خطر ابتلا به سندرم متابولیک مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!