مقایسه ی اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتارهای همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان قلدر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش مقایسه ی اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتارهای همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان قلدر صورت گرفت.

روش

این مطالعه نیمه آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اصفهان بودند. تعداد 45 نفر از آن ها به صورت هدفمند با کسب نمره در پرسشنامه قلدری اسپلیچ و هارت (2001) انتخاب و در سه گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش یک، آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط بندگان (1398) و گروه آزمایش دو، آموزش مهارت های اجتماعی صدر و همکاران (1389) و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. دانش آموزان پرسشنامه های رفتارهای همدلانه ووزن و همکاران (2015) و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) را در مراحل پیش-پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند.

نتایج

نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان دادند که هر دوآموزش پیشگیری قلدری و مهارت های اجتماعی بر بهبود اهمال کاری تحصیلی و رفتارهای همدلانه در دانش آموزان تاثیر معنی داری داشته و اثرات در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است اما آموزش پیشگیری از قلدری در اهمال کاری تحصیلی موثرتر از آموزش مهارت های اجتماعی بود.

نتیجه گیری

بنابراین به نظر می رسد برنامه پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت های اجتماعی در مراکز مشاوره و آموزشگاه ها و مدارس می تواند باعث پیشگیری و بهبود اهمال کاری تحصیلی و رفتارهای همدلانه در دانش آموزان قلدر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!