بررسی مصرف آب در نیروگاه بخار شهید منتظرقائم و ارزیابی فنی-اقتصادی راهکارهای بازچرخانی زیرآب بویلرها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه پیشرفت صنایع، بهداشت، انرژی و امنیت غذایی که جزء مولفه های اصلی توسعه پایدار جوامع به شمار می آید بیش از هر چیزی به آب وابسته اند و از سوی دیگر کمبود آب به عنوان یک معضل جدی بقای بشر و اکوسیستم طبیعی را تهدید می کند. میزان میانگین مصرف آب خام در نیروگاه بخار شهید منتظر قائم m3/day 25000 می باشد که با توجه به ظرفیت تولید و وجود برج خنک کننده تر در این نیروگاه قابل توجه می باشد. از این رو ارائه راهکارهای موثر با قابلیت اجرا به منظور اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اتلاف و هدررفت آب در این نیروگاه حائز اهمیت می باشد. راهکارهای پیشنهادی موثر با توجه به بازدید میدانی، دریافت مدارک و مستندات و مشاوره با متخصصان، کارشناسان و بهره برداران در این نیروگاه به منظور اصلاح الگوی مصرف شامل بازچرخانی (زیرآب دیگ های بخار، شستشوی معکوس فیلترهای شنی، نمونه گیرهای قسمت نمونه برداری، تخلیه مرحله نهایی شستشوی فیلترهای رزینی)، تصفیه و بازچرخانی زیرآب برج های خنک کننده، افزایش درجه تغلیظ و بهینه سازی برج های خنک کننده (تعویض قطره گیرها، تعویض نازل ها، تغییر زاویه لاورها و...)، استفاده از ازون به منظور تصفیه آب برج خنک کننده تر، ذخیره سازی آب در زمان تعمیر تجهیزات بویژه در برج های خنک کننده، نصب سیستم RO در ورودی آب جبرانی برج خنک کن و... می باشد. در نهایت با در نظر گرفتن شرایط فنی-اقتصادی، حجم و کیفیت آب، راهکار با اولویت بالا در این نیروگاه در راستای اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اتلاف و هدررفت آب پیشنهاد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 189
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2715279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!