روشنگری امام رضا (علیه السلام) در مبارزه با تفکر ظاهر گرایی اهل حدیث در برخی آیات صفات خبری با محوریت اصلاح نظریه تشبیه و تجسیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ظاهرگرایی جریان فکری تحجرگرایی است که بر ظواهر کتاب و سنت، عدم به کارگیری عقل و اندیشه در فهم معارف وحیانی، و فراتر نرفتن از معنای ابتدایی آیات می باشد. به ویژه آن‏که این مسائل بیش‏تر در آیات متشابهی است که جمود بر الفاظ و معنای ابتدایی آن موجب قائل شدن بر تجسیم و تشبیه درباره خداوند می‏شود. یکی از چالش های بزرگ دوران امام هشتم (علیه السلام) که بسیاری از تفکرات انحرافی جامعه از آن ناشی می شد، تفکرات و اعتقادات ظاهر گرایی بود که با روند ضد عقلانیتی و نص گرایی افراطی که در پیش گرفته بودند، بدون بهره گیری از عقل و خرد، برداشتهای سطحی و ظاهری از آیات و روایات داشتند که بعضا منجر به عقیده جسمانیت و انسان گونه بودن خداوند می شد. امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) با بیان صریح و روشن و با شیوه های گوناگون این عقیده نا صواب را تبیین فرموده اند. در این پژوهش ابتدا چهار آیه از آیاتی که منشاء عقیده تشبیه و تجسیم هست، را بیان نموده و سپس تفکر امام رضا (علیه السلام) را در اصلاح و مبارزه با این تفکر بیان نمودیم. یافته های پژوهش حاکی از آن است که روایات این امام همام در دلالت های آیات به شیوه تاویل و تفسیر عقلی و نقلی بهترین راهکارمی باشد که می تواند جامعه اسلامی را از عقل گریزی و جمود فکری به سمت خرد گرایی رهنمون سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 328
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!