تاثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر بلوغ هیجانی نوجوانان دختر دارای آسیب بینایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

نوجوانان دارای آسیب بینایی، فرصت های کمتری برای سازگاری هیجانی با محیط دارند و مشکلات تحصیلی و اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر بلوغ هیجانی نوجوانان دختر دارای آسیب بینایی بود.

روش بررسی

در یک مطالعه شبه تجربی از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری استفاده شد. 82 دختر نوجوان 14 تا 18 سال، با استفاده از مقیاس بلوغ هیجانی ارزیابی شدند. از میان 33 نفر که نمره 180 و بالاتر در مقیاس بلوغ هیجانی کسب کردند 28 نفر با توجه به معیارهای ورود، به طور در دسترس انتخاب و براساس سن و سطح تحصیلات، همتا شدند. سپس به طور مساوی و تصادفی، در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 2 ماه و طی 10 جلسه (دو بار در هفته؛ هر جلسه 60 دقیقه)، در جلسات درمان گروهی پذیرش و تعهد حضور یافت، در حالی که گروه کنترل فقط در برنامه های توانمندسازی مرکز، شرکت کرد. مقیاس بلوغ هیجانی، پس از آخرین جلسه درمان گروهی و 8 هفته پس از آن، توسط تمامی شرکت کنندگان تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک، آزمون لون، آزمون ام.باکس، تحلیل کوواریانس چندمتغیری، و آزمون تی وابسته در نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها 

نتایج آزمون شاپیرو ویلک، آزمون لون و ام.باکس، موید نرمال بودن توزیع نمره ها، همگنی واریانس ها و همگنی شیب خط بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد دریافت درمان گروهی پذیرش و تعهد، موجب بهبود معنی دار بلوغ هیجانی و حیطه های آن در گروه آزمایشی شده است. همچنین، تغییرات بلوغ هیجانی و حیطه های آن (ثبات هیجانی، پیشرفت هیجانی، سازگاری اجتماعی، یکپارچگی شخصیت و استقلال) در گروه آزمایشی، به ترتیب 90، 69، 59، 55، 92 و 68 درصد ناشی از دریافت برنامه مداخله ای بود. نتایج آزمون تی وابسته نشان داد تاثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر بلوغ هیجانی و تمامی حیطه های آن، حتی پس از 8 هفته، در گروه آزمایشی باقی مانده است (0/05>p). 

نتیجه گیری

از آنجایی که درمان گروهی پذیرش و تعهد، موجب بهبود بلوغ هیجانی و حیطه های آن در نوجوانان دختر دارای آسیب بینایی شد، به عنوان روشی مناسب و مکمل در برنامه های توانمندسازی نوجوانان با آسیب بینایی پیشنهاد می شود تا به نوجوانان کمک کند هیجان های منفی خود را بشناسند، بپذیرند و حتی مهار کنند. بنابراین، درمان پذیرش و تعهد برای رفع مشکلات مربوط به بلوغ هیجانی و جلوگیری از مشکلات مرتبط با آن، در سال های بزرگسالی، پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!