بررسی تاثیر پوشش دولایه با نانومواد زیست تخریب پذیر روی خواص کاغذ کرافت رویه سفید سردخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این بررسی با هدف تاثیر پوشش لایه ای نانو پلی اورتان و نانورس روی بهبود خواص کاغذ کرافت رویه سفید سردخانه ای مورد استفاده در صنعت بسته بندی انجام شد. برای این منظور کاغذ کرافت رویه سفید با وزن پایه 131 گرم بر مترمربع تهیه و مورد آزمون قرار گرفت. برای پوشش دهی سطح کاغذ، ابتدا نانو پلی اورتان با روش پاشش توسط یک نازل به مقدار حدود 15 گرم بر مترمربع بر سطح کاغذ رویه سفید اعمال شد. در مرحله دوم، برای بهبود عملکرد ماده پوششی مرحله اول، سطوح کاغذ کرافت رویه سفید سردخانه ای با نانو رس توسط یک دستگاه پوشش دهنده آزمایشگاهی پوشش داده شد. در این مرحله، ماده پوششی به مقدار 27 گرم بر مترمربع بر سطح رویی کاغذ کرافت رویه سفید پوشش داده شد. بعد از پوشش دهی با مهارشدن، نمونه ها در دمای اتاق به مدت یک روز خشک شدند تا ماده پوششی بر سطح آن تثبیت شود. سپس نمونه ها در داخل فریزر به مدت 2 و 4 ماه قرار گرفته و در ادامه خواص آنها اندازه گیری شد. قبل از آزمون ها نمونه های شاهد و پوشش داده شده در شرایط محیطی استاندارد (دمای 20 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 65%) قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پوشش دهی (شاهد) باعث افزایش ضخامت، صافی سطح و مقاومت لهیدگی حلقوی کاغذ در جهت ماشین و کاهش جذب آب، روشنی و سایر خواص مکانیکی نظیر شاخص مقاومت در برابر کشش در جهت ماشین و در جهت عرضی ماشین، شاخص مقاومت در برابر ترکیدن، شاخص مقاومت در برابر پاره شدن در جهت ماشین و در جهت عرضی ماشین و مقاومت لهیدگی حلقوی کاغذ در جهت عرضی ماشین گردید. در نمونه های پوشش دهی فریز شده با افزایش ضخامت و صافی سطح، کاهش سایر خواص مکانیکی مشاهده شد. نمونه های دو بار پوشش دهی شده منافذ بسیار کمی را نشان داد. ضخامت، صافی سطح کاغذ کرافت رویه سفید دو بار پوشش دهی و شده نسبت به نمونه شاهد به ترتیب 8/30، 7/37 درصد افزایش را نشان داد. جذب آب، مقاومت در برابر ترکیدن، مقاومت در برابر پاره شدن در جهت ماشین، مقاومت در برابر پاره شدن در جهت عرض ماشین، مقاومت در برابر کشش در جهت ماشین، مقاومت در برابر کشش در جهت عرض ماشین، مقاومت لهیدگی حلقوی کاغذ در جهت ماشین و مقاومت لهیدگی حلقوی کاغذ در جهت عرض ماشین و روشنی کاغذ کرافت رویه سفید دو بار پوشش دهی شده نسبت به نمونه شاهد به ترتیب 151، 4/87، 15، 13، 2/104، 2/103، 1/67، 3/82 و 8/11 درصد کاهش را نشان داد. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود کاغذهایی مانند مقوای بسته بندی مایعات، پاکت های آبمیوه و شیر که کاربردهای زیادی در بسته بندی مواد غذایی دارند با این پوشش ها البته با زمان های متفاوت تر مورد آزمون قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
641 تا 661
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2716982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!