تبیین جامعه شناختی مقاومت در پذیرش سبک زندگی نوین و هنجارهای رسمی جامعه ی ایران (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال 1399-1400)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی مقاومت در پذیرش هنجارهای رسمی جامعه ی ایران بر روی دانشجویان دانشگاه آزاد سلامی انجام گردید.

مواد و روش ها

روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر پژوهشی توصیفی است . جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بودند که 373 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی نظام مند به پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته پاسخ دادند . پرسشنامه ی ساخته شده متشکل از 77 گویه است . داده های خام به دست آمده از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS26 و آزمون های آماری رگرسیون خطی و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تاثیر متغیرهای بحران شخصیتی، مثبت انگاری فضای مجازی، تمایل به جستجو و کنکاش در مسایل، هنجارهای تحمیلی و قوانین کهنه و قدیمی بر مقاومت در پذیرش هنجارهای رسمی معنی دار است . اما، سبک زندگی نوین، گرایش به تحصیلات بالا و فضای خفقان جامعه بر مقاومت در پذیرش هنجارهای رسمی تاثیر معنی داری ندارد .

نتیجه گیری

نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین مقاومت در مقابل پذیرش هنجارهای جامعه و بحران شخصیتی، گرایش به تحصیلات بالا، مثبت انگاری فضای مجازی، و تمایل به جستجو و کنکاش در مسایل رابطه ی معنادار معکوسی وجود دارد . بین مقاومت در مقابل پذیرش هنجارهای جامعه و هنجارهای تحمیلی، فضای خفقان جامعه و قوانین کهنه و قدیمی جامعه رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد . بین مقاومت در پذیرش هنجارهای جامعه و سبک زندگی نوین رابطه ی معناداری وجود ندارد .

زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 289
لینک کوتاه:
magiran.com/p2717507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!