بررسی تاثیر هواده در افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت آب با تاکید بر دو گونه کپور معمولی و علفخوار در استخرهای دو منظوره (منطقه مورد مطالعه شهرستان آزادشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش بر روی شش استخر دومنظوره کشاورزی با 2 تیمار و 3 تکرار و 3 زیر تکرار (شاهد بدون هواده و تیمار یک استخر دارای 2 هواده ایرجت) در یک دوره 6 ماهه انجام شد. تعداد 1500 قطعه بچه ماهی در استخرهای هواده شامل 700 قطعه کپور معمولی و 800 قطعه کپور علفخوار و 2500 قطعه بچه ماهی در استخرهای با هواده شامل 1200 قطعه کپور معمولی و 1300 قطعه کپور علفخوار با وزن تقریبی 100 گرم در این استخرها رها سازی شد. محتوای اکسیژن محلول (DO) در طول دوره آزمایشی به طور قابل توجهی در تیمارهای هوادهی بالاتر از تیمارهای کنترل بود. دمای آب در طول دوره آزمایشی در بین تیمارهای دارای هوادهی و بدون هوادهی بالا بود. بیش ترین میزانpH در استخرهای دارای هوادهی در تیر ماه 15/0± 46/8 مشاهده گردید.نوسانات NH3 در استخرهای دارای هوادهی درتیر ماه بیشترین (01/0± 05/0) و کمترین میزان NH3 (002/0± 02/0) در فروردین ماه ثبت گردید. محتوایNO2 در طول دوره آزمایشی به طور قابل توجهی در تیمارهای دارای هوادهی بالاتر از تیمارهای کنترل بود . محتوایNO3 در طول دوره آزمایشی به طور قابل توجهی در تیمارهای دارای هوادهی بالاتر از تیمارهای کنترل بود. بیشترین میانگین وزن انفرادی در ماهیان کپور معمولی (00009/0± 9/1) و بیشترین میانگین وزن انفرادی در ماهیان آمور(003/0± 305/1) مشاهده شد. بالاترین ضریب تبدیل غذایی در تیمار دارای هوادهی مشاهده گردید.نتایج نشان داد هوادهی سبب بالا رفتن کیفیت آب استخرهای پرورشی و تولید بیشتر آنها نسبت به گروه کنترل گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2717920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!