شناسایی گونه های درختی با استفاده از سری زمانی تصاویر رنگی واقعی و تصاویر چند طیفی پهپاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اطلاعات دقیق درباره ترکیب درختان یک جنگل برای بسیاری از اهداف نظارتی و حفاظت جنگل مورد نیاز است. در سال های اخیر استفاده از روش های مدرن سنجش از دور و تکنیک های مبتنی بر وسایل نقلیه بدون سرنشین، برای به روزرسانی منظم اطلاعات در جنگل استفاده می شود. در این تحقیق، از داده های متفاوت شامل تصاویر چند طیفی (پهپاد استورم) و تصاویر رنگی واقعی (پهپاد فانتوم) با توان تفکیک مکانی بسیار بالا در بخش جلگه ای جنگل های شهرستان نور در استان مازندران جهت شناسایی گونه های درختی استفاده شد. همچنین تصویربرداری در یک فصل رویشی با هدف تهیه سری زمانی تصاویر پهپاد و بررسی تاثیر تغییرات فنولوژیک تاج درختان بر مقدار صحت طبقه بندی انجام شد. جهت طبقه بندی و شناسایی گونه های جنگلی از محاسبه شاخص های مبتنی بر تصاویر رنگی واقعی مانند NRB و NGB، شاخص های چندطیفی مانند CIgreen و NDVI، باندهای خام و روش طبقه بندی جنگل تصادفی استفاده شد. بر اساس تصاویر تک زمانه، تصاویر اواخر فروردین ماه با صحت کلی 75 درصد بیشترین صحت کلی را ارایه داد. نتایج مربوط به تصاویر سری زمانی نیز با صحت 86 درصد شناسایی درختان را انجام داد. همچنین شناسایی گونه ها بر اساس تصاویر چندطیفی اخذ شده از سنجنده سکویا، صحت 85 درصد را ارایه داد. نتایج نشان داد تصویر تک زمانه با تصویربرداری در زمان مناسب با استفاده از پهپاد مجهز به سنجنده RGB، نسبت به تهیه سری زمانی و استفاده از پهپادهای مجهز به سنجنده های چندطیفی، نتایج قابل قبول و کم هزینه تری برای شناسایی درختان در جنگل مورد مطالعه ارایه می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2719042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!