بررسی مولفه های ابزورد در نمایشنامه های صحنه ای بکت و آداموف؛ مطالعه تطبیقی نمایشنامه های «در انتظار گودو» و «همان طور که بوده ایم»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ابزورد یا پوچ گرایی را، نه گرایی، نیست گرایی، هیچ گرایی و بی گرایشی می نامند، اما معنای مصطلح و معمول شده آن عبارت از نفی همه ارزش های ثابت است. در نظر یک انسان پوچ گرا، ارزش ها سقوط می کنند، عظمت ها و پستی ها مخلوط می شوند. سوال اساسی در اینجا این است که مولفه های برشمرده شده مذکور، با چه کیفیتی در آثار صحنه ای پوچ گرا کاربست دارد و نیز آیا این کاربست، در نزد ابزورد نویسان تئاتر موسوم به پوچ گرا، از کاربرد شکلی و مضمونی یکسانی برخوردار است؟ با این منظور، نگارندگان شاخص ترین آثار صحنه ای تئاتر ابزورد را مطالعه می کنند. در میان این نویسندگان، ساموئل بکت، نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی و آرتور آداموف، یکی از نمایندگان ابزوردیسم در هنر نمایشی مزبور محسوب می شوند. هدف پژوهشگران در این مقاله، مطالعه تطبیقی نمایشنامه های در انتظار گودو و همان طور که بوده ایم، از آثار بکت و آداموف، در جهت پاسخ به سوال اساسی مذکور است. مسئله اصلی در این جستار این است که کاربست مولفه های پوچ گرایی و نهیلیسم در آثار صحنه ای بکت و آداموف با کیفیت یکسان در فرم و محتوی معنا پذیری داشته است؟ و اگر این گونه است، این زمینه، قابل تعمیم به دیگر آثار صحنه ای موسوم به ابزوردیسم خواهد بود؟ با این وجود، پژوهش حاضر را باید از نوع کیفی - استنادی و با رویکرد تحلیلی - تطبیقی دانست. موارد لازم مطالعاتی این پژوهش، از فیش برداری اطلاعات کتابخانه ای و نیز واکاوی نمایشنامه های موردی به دست خواهد آمد. حاصل تحلیل و تطبیق مولفه های ابزوردیسم و آثار صحنه ای دو نمایشنامه نویس آن مکتب تئاتری، این فرضیه را که «مولفه های پوچ گرایی و نهیلیسم در تئاتر ابزورد متداوم است»، تثبیت، تقویت و اثبات می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2719695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!