تاثیر پلاسما غیرحرارتی بر ویژگیهای فیزیکی- شیمیایی و میکروبی دارچین و زیره

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی: 

ادویه جات به عنوان یکی از رایج ترین طعم دهنده ها در تهیه و فرمولاسیون غذا استفاده می شوند که در شرایط غیربهداشتی، حاوی تعداد زیادی میکروب هستند. پلاسمای سرد، یک روش ایمن برای تولید تخلیه تعادل غیر حرارتی در فشار اتمسفر ، راه حلی نوآورانه در تولید مواد غذایی سالم بهداشتی به کار میرود.

هدف

این پژوهش با هدف استفاده از فناوری پلاسمای سرد به عنوان روشی در جهت ضدعفونی ادویه به عنوان یک جایگزین مناسب برای فناوری های متداول انجام شد.

روش کار

تیماردهی دو ادویه دارچین و زیره سبز با پلاسمای سرد DBD با گاز آرگون به مدت زمان سه دقیقه با ولتاژ ماکزیمم 10کیلوولت وتوان 100وات انجام شد و میزان رطوبت، ترکیبات فنلی، فعالیت آنتی اکسیدانی، میزان خاکستر کل، رنگ، ارزیابی حسی و مورفولوژی نمونه‏ها تعیین شد.

نتایج پژوهش:

 کاهش معنی دار (p<0.05) در آلودگی میکروبی دارچین و زیره سبز دیده شد. کلی فرم در دارچین 92% ، در زیره سبز 91% ، شمارش کلی به ترتیب 69/7% و 08/9% و کاهش یکسان درمیزان کپک (22%) دیده شد. رطوبت دارچین 87/46% کاهش، تغییری در میزان رطوبت زیره سبز مشاهده نشد. تاثیر پلاسمای سرد در افزایش خاصیت ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنولی ادویه ها در مقایسه با یکدیگر در سطح احتمال5 درصد معنی دار بود(p<0.05) .

نتیجه گیری کلی:

 با توجه به عدم تغییر در خواص ارگانولپتیکی میتوان بیان نمود که توسعه حوزه مطالعات با فناوری پلاسما برای تولید محصولات طبیعی و عاری از ضدعفونی کتتده های شیمیایی امکان پذیر میباشد و این روش را برای ضد عفونی کردن ادویه جات در سطح بالا پیشنهاد نمود

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2720430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!