بررسی وضعیت دینداری با اختلال استرس پس از سانحه در مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان در بیمارستان شهید صدوقی شهر یزد در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به نظر می رسد دینداری می تواند برای مواجهه  موفق تر در موقعیت های سخت و بیماری کمک کننده باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط دینداری با اختلال استرس پس از سانحه در مادران دارای فرزند، فرزندمبتلا به سرطان انجام شد.

روش بررسی

مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی توصیفی همبستگی از نوع مقطعی بوده که بر روی 115 نفر از مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان بستری بیمارستان شهید صدوقی یزد از فروردین تا دی ماه در سال 1399 انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس بود. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و دو پرسشنامه استاندارد ، شامل -پرسشنامه ی ptsd    می سی سی پی  اختلال استرس پس از سانحه (PostTraumatic Stress Disorder)  و پرسشنامه ی گلاک و استارک برای سنجش سطح دینداری بود.  از آزمون و شاخص های اماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (همبستگی پیرسون، کای دو) استفاده شد داده های آن با استفاده از نرم افزار  SPSS 21 و با سطح اطمینان 95درصد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار خواهند گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد که  در پرسشنامه اختلال استرس پس از حادثه  میانگین نمره 78/36±61/ 97  و میانگین نمره پرسشنامه میزان دینداری 85/61± 77/26  به دست آمد. ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین دینداری و اختلال استرس پس از حادثه را با رابطه منفی نشان داد (160/0= p، 132/0- = r) . میانگین نمره اختلال استرس پس از حادثه و دینداری در بین مادران بر حسب متغییرهای مختلفی مثل شغل مادر،  جنسیت فرزند، سطح تحصیلات، تفاوت معناداری نداشت. تفاوت میانگین نمره اختلال استرس پس از حادثه در مادران بر حسب ویژگی های مانند سطح تحصیلات و شغل متفاوت بود. میانگین نمره میزان دینداری در مقایسه مادران شاغل و خانه دار تفاوت بیشتری دیده شد. میانگین نمره استرس پس از حادثه بر حسب نوع بیماری فرزند در مادران تفاوت بیشتری را نشان می داد. چنان که میانگین نمره استرس پس از حادثه بر حسب نوع بیماری  نوروببلاستوم 79/25± 87/83  و در بیماری تومور جامد 98/24± 33/92  بود..

بحث و نتیجه گیری

اختلال استرس پس از حادثه در بین مادران  نزدیک به آستانه اختلالی بود. هر چند ارتباط معناداری بین اختلال استرس پس از حادثه و دینداری مادران دیده نشد، شاید بتوان گفت شدت دشواری موقعیت روانی مادران  با بیماری سخت سرطان در بررسی اثر گذار بوده است

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 121
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2720689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!