مقایسه اثر رژیم غذایی کم کالری و تمرین ورزشی بر لپتین و آدیپونکتین در افراد میانسال و سالمند دارای اضافه وزن و چاق: یک مرور نظاممند و فراتحلیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لپتین و آدیپونکتین، آدیپوکین هایی هستند که توسط سلول های چربی تولید می شوند و در بیماری چاقی نقش مهمی دارند. هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسه اثر رژیم غذایی کم کالری (LCD) و تمرین ورزشی (Exe) بر لپتین و آدیپونکتین در میانسالان و سالمندان دارای اضافه وزن و چاق بود.

روش ها

جستجوی سیستماتیک در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Web of Science، SID، Magiran و Google scholar برای مقالات انگلیسی و فارسی منتشر شده تا مرداد ماه سال 1402 انجام شد. اندازه اثر و فاصله اطمینان 95 درصد با استفاده از مدل اثر تصادفی محاسبه شد.

یافته ها

نتایج 25 مطالعه با 2063 میانسال و سالمند دارای اضافه وزن و چاق نشان داد که ترکیب تمرین ورزشی و رژیم غذایی نسبت به Exe سبب کاهش معنادار لپتین]001/0P=  ،4/0- = [SMDو افزایش معنادار آدیپونکتین]02/0P= ، 17/0 = [SMDدر میانسالان و سالمندان دارای اضافه وزن و چاق شد. در مقابل LCD نسبت به Exe سبب تغییر معنادار لپتین سرمی]1/0P=  ،16/0- =[SMD و آدیپونکتین]7/0P= ، 05/0 = [SMDدر میانسالان و سالمندان دارای اضافه وزن و چاق نشد. همچنین ترکیب تمرین ورزشی و رژیم غذایی نسبت به LCD سبب تغییر معنادار لپتین]2/0P= ، 11/0- = [SMDو آدیپونکتین]8/0P= ، 02/0 =[SMD در میانسالان و سالمندان دارای اضافه وزن و چاق نشد.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود میانسالان و سالمندان برای دستیابی هیپولپتینمی و هایپرآدیپونکتینمی، ترکیبی از مداخلات تمرین ورزشی و رژیم غذایی کم کالری را در سبک زندگی خود قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 33
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2721509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!